روانشناسی یادگیری
اثربخشی استفاده از خانه‌های الکانین بر بهبود آگاهی واج‌شناختی و سیالی خواندن دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری خواندن: یک مطالعه مقدماتی در ایران

مهدی عبداله زاده رافی؛ فاطمه فاضلی فارسانی؛ سعید آریاپوران

دوره 19، شماره 70 ، دی 1402، ، صفحه 102-124

https://doi.org/10.22054/jep.2023.65452.3539

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارزیابی کاربست اثربخشی خانه‌های الکانین بر بهبود آگاهی واج‌شناختی و سیالی خواندن دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری خواندن بود. به همین منظور در یک طرح آزمایشی تک آزمودنی، 5 دانش‌آموز (3 دختر و 2 پسر) پایه سوم دبستان انتخاب شدند. با استفاده آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1384) و آزمون آگاهی واج‌شناختی (دستجردی و ...  بیشتر

آموزش موسیقی: راهبردی اثربخش در تحول واج‌شناختی کودکان پیش‌دبستان

سید نبی الله قاسم تبار؛ نیاز یوسفی؛ محبوبه حسینی؛ بدرالسادات دانشمند

دوره 16، شماره 57 ، مهر 1399، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22054/jep.2021.27482.2040

چکیده
  این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش موسیقی در افزایش تحول آگاهی واج‌شناختی کودکان پیش‌دبستان انجام شد. از جامعه کودکان 6-5 سال منطقه سه شهر تهران، 30 کودک انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه مداخله طی سه ماه (سه جلسه دو ساعته در هفته) موسیقی آموزش دیدند. برای گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. مهارت‌های واج‌شناختی ...  بیشتر