روانشناسی یادگیری
سارا نجاتی فر؛ سالار فرامرزی
چکیده
این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بود و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش دادهبنیاد بود و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش-آموزان پایه ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در سال 1401 در شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و پس مصاحبه با 25 دانشآموز، عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی شناسایی گردید. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کدهای باز حول 123 مفهوم، کدهای محوری شامل 20 مفهوم و کدهای انتخابی در 5 مفهوم تحت عناوین عوامل درونمدرسهای، تجربههای تحصیلی دانشآموز، عوامل درونفردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی شناسایی و استخراج گردید. نوآوری پژوهش حاضر از این جهت قابل تبیین است که توجه به مشکلات تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص از اهمیت فراوانی برخوردار است و عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی دانش-آموزان با اختلال یادگیری خاص شناسایی شد. لذا میتوان نتیجه گرفت برای هرگونه اقدامی ابتدا باید عوامل مؤثر بر فرسودگی تحصیلی آنها را شناسایی و در صدد طراحی راهبردهایی برای پیشگیری از آن اقدام کرد.
روانشناسی یادگیری
رئوف احمدیان؛ سید داود حسینی نسب؛ معصومه آزموده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روش پژوهش از نوع تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم سال 1400 بود. از این بین تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارش تصادفی شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش پرسشنامه توجه و پردازش شناختی و تنظیم هیجان بود. فرضیههای پژوهش بااستفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد سطح معنیداری در تمامی مقایسهها کمتر از 05/0 بود که نشان داد مداخله آموزش تفکرانتقادی بر توجه، پردازش شناختی و تنظیم هیجان اثربخشی معناداری داشت (05/0>p). بررسی اندازة اثر نشان داد که بیشترین تفاوت در نمره کل پردازش شناختی باضریب 710/0 مشاهده شد. نتیجه پژوهش حاضر فاقد بررسی پیگیری بلندمدت بود. لذا پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده اثربخشی این مداخلات را به صورت پیگیری بلندمدت بررسی کنند و آموزش تفکر انتقادی بهعنوان رویکردی نوین در کنار مداخلات آموزشی به مربیان مراکز اختلالات یادگیری خاص آموزش داده شود تا این مربیان در مداخلات خود این راهبردها را بهکار گیرند.
روانشناسی یادگیری
بی بی نعیمه ابریشمی زاده؛ سید امیر قاسم تبار؛ سید عبدالله قاسم تبار
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلش کارتهای مصور ادغام شده بر بهبود عملکرد املاء دانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده-ها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلش کارتهای مصور ادغام شده بر بهبود عملکرد املاء دانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده-ها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 8-1397 بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. بدین شکل که از بین دانشآموزان پایه اول دبستان که بخاطر ناتوانی و ضعف در املاء، در کلاسهای مراکز درمان و آموزش کودکان با اختلال یادگیری شرکت داشتند، 40 دانشآموز که در آزمون محقق ساخته اختلال در املاء، نمره 9 یا پایینتر کسب کرده بودند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش طی 20جلسه 60 دقیقهای (هفتهای سه جلسه) با استفاده از فلش کارتهای مصورادغام شده مهمترین و پرکاربردترین واژهها و کلمات پایه اول دبستان آموزش داده شد. گروه کنترل با استفاده از روش مستقیم آموزش دیدند. نتایج کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش از طریق فلش کارت های مصورادغام شده اختلال یادگیری در زمینه املاء را در هر دو بٌعد حافظه دیداری (001/0> P) و مشکلات آموزشی (001/0> P) به طور معناداری بهبود بخشیده است.