روانشناسی یادگیری
بی بی نعیمه ابریشمی زاده؛ سید امیر قاسم تبار؛ سید عبدالله قاسم تبار
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلش کارتهای مصور ادغام شده بر بهبود عملکرد املاء دانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده-ها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فلش کارتهای مصور ادغام شده بر بهبود عملکرد املاء دانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده-ها از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 8-1397 بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. بدین شکل که از بین دانشآموزان پایه اول دبستان که بخاطر ناتوانی و ضعف در املاء، در کلاسهای مراکز درمان و آموزش کودکان با اختلال یادگیری شرکت داشتند، 40 دانشآموز که در آزمون محقق ساخته اختلال در املاء، نمره 9 یا پایینتر کسب کرده بودند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش طی 20جلسه 60 دقیقهای (هفتهای سه جلسه) با استفاده از فلش کارتهای مصورادغام شده مهمترین و پرکاربردترین واژهها و کلمات پایه اول دبستان آموزش داده شد. گروه کنترل با استفاده از روش مستقیم آموزش دیدند. نتایج کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش از طریق فلش کارت های مصورادغام شده اختلال یادگیری در زمینه املاء را در هر دو بٌعد حافظه دیداری (001/0> P) و مشکلات آموزشی (001/0> P) به طور معناداری بهبود بخشیده است.
سید نبی الله قاسم تبار؛ نیاز یوسفی؛ محبوبه حسینی؛ بدرالسادات دانشمند
چکیده
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش موسیقی در افزایش تحول آگاهی واجشناختی کودکان پیشدبستان انجام شد. از جامعه کودکان 6-5 سال منطقه سه شهر تهران، 30 کودک انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه مداخله طی سه ماه (سه جلسه دو ساعته در هفته) موسیقی آموزش دیدند. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. مهارتهای واجشناختی ...
بیشتر
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش موسیقی در افزایش تحول آگاهی واجشناختی کودکان پیشدبستان انجام شد. از جامعه کودکان 6-5 سال منطقه سه شهر تهران، 30 کودک انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه مداخله طی سه ماه (سه جلسه دو ساعته در هفته) موسیقی آموزش دیدند. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. مهارتهای واجشناختی کودکان هر دو گروه در پیشآزمون، پسآزمون و سه ماه بعد از دوران مداخلهگری (پیگیری)، با استفاده از مقیاس آگاهی واجشناختی (سلیمانی و دستجردی-کاظمی، 1384) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری آگاهی واجشناختی کودکان را افزایش داد. نتایج همچنین نشان داد تاثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام داشته است. چگونگی تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر آگاهی واج-شناختی کودکان به بحث گذاشته شد. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری آگاهی واجشناختی کودکان را افزایش داد. نتایج همچنین نشان داد تاثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام داشته است. چگونگی تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر آگاهی واجشناختی کودکان به بحث گذاشته شد.
روانشناسی یادگیری
سید نبی الله قاسم تبار؛ محبوبه حسینی؛ محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ نفیسه گودرزی
دوره 11، شماره 37 ، مهر 1394، ، صفحه 139-159
چکیده
پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیشدبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری بهرههوشکلامی و غیرکلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان مورد بحث قرار گرفت.پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیشدبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری بهرههوشکلامی و غیرکلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان مورد بحث قرار گرفت.