نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 استاد گروه آموزشی علوم تربیتی آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی رابطه کژرفتاری دانش آموزان با تمایل به ترک خدمت معلمان با میانجیگری خستگی هیجانی و نقش تعدیل کننده تنظیم هیجانی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سمنان بود که در سال تحصیلی 1400_1401 مشغول به کار بودند (723 نفر). شرکت کنندگان 150 معلم (84 معلم زن و 64 معلم مرد) بودند. از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. همه آنها پرسشنامه خستگی هیجانی جانگ (1995)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003)، پرسشنامه تمایل به ترک خدمت کیم و همکاران (2007) و پرسشنامه کژ رفتاری دانش آموزان رستمی و راد (1392) را تکمیل کردند. فرضیه‌ها با مدل تحلیل مسیر و تحلیل فرآیند شرطی آزمون شدند. یافته‌ها نشان داد که کژرفتاری دانش آموزان اثر ساختاری مستقیم بر خستگی هیجانی و تمایل به ترک خدمت معلمان داشت. خستگی هیجانی در رابطه بین کژرفتاری دانش آموزان با تمایل به ترک خدمت معلمان نقش میانجی ایفا می‌کرد. نقش تعدیلگر تنظیم هیجانی در رابطه میانجی خستگی هیجانی تأیید شد. در سطوح پایین تنظیم هیجان رابطه خستگی هیجانی با تمایل به ترک خدمت بسیار ملایم و معنادار بود، اما در سطوح بالای تنظیم هیجان، خستگی هیجانی با شدت بیشتری تمایل به ترک خدمت را پیش‌بینی می‌کرد. نتیجه آنکه پیشایندهای میل به ترک خدمت روابط ساختاری پیچیده‌ای دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

بارانی، فاطمه، و ناستی زایی، ناصر. (1399). تأثیر رهبری مخرب بر تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس با نقش میانجی بی‌عدالتی سازمانی. مدیریت مدرسه، 231-258. https://sid.ir/paper/379275/fa
بشارت، محمدعلی. (1395). پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان: روش اجرا و نمره‌گذاری. روان‌شناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 13(50)، 221-223. https://sid.ir/paper/521009/fa
حسینی برزنجی، کامل. (1392).  مقایسه میزان تمایل به ترک خدمت در کارمندان ادارات دولتی. پایان‌نامه کارشناسی. دانشگاه پیام نور.
رستمی، نیر و راد، فیروز. (1392). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانش‏آموزان به رفتارهای نابهنجار: مطالعه دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهر. مطالعات جامعه‌شناسی، 5(20)، 55-75. https://journals.iau.ir/article_521121.html
شعبانپور، میترا، و حسین پور، رضا. (1398). بررسی میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر شادابی، سلامت روان و پرخاشگری دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه اول شاهد تهران. روان‌شناسی نظامی، 10(39)، 27-41. SID. https://sid.ir/paper/190033/fa
عسگری، محمد و متینی، اعظم. (1399). تأثیر آموزش تنظیم هیجان به روش گراس بر تکانش گری دانشجویان سیگاری، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 11(42)، 205-230. SID. https://sid.ir/paper/213864/fa
کریمی، سارا و اسمعیلی، معصومه. (1399). بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و تاب‌آوری با سازگاری زناشویی معلمان زن، مجلۀ علوم روان‌شناختی، 19 (87)، 291-298. SID https://sid.ir/paper/92925/fa
مروت نیا، کوروش، کهندل، مهدی و شفیعی، محسن. (1393). ارتباط بین کژ رفتاری و اضطراب حالتی- رقابتی با ویژگی‌های شخصیتی کشتی گیران نخبه ایران. مجله مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، 2(1)، 31-42.  https://civilica.com/doc/1494638/
محمودی نیا، سعید، سپاه منصور، مژگان، امامی پور، سوزان و حسنی، فریبا، 1398، تأثیر آمورش جایگزین پرخاشگری بر تکانش گری و راهبردهای شناختی مثبت و منفی تنظیم هیجان در پسران نوجوان بزه‌کار. مجله مطالعات روان‌شناختی، 15(2)، 93-114. SID. https://sid.ir/paper/67767/fa
Aloe, A. M., Amo, L. C., & Shanahan, M. E. (2014). Classroom management self-efficacy and burnout: A multivariate meta-analysis. Educational psychology review26, 101-126. https://doi.org/10.1007/s10648-013-9244-0
Atmaca, Ç., Rızaoğlu, F., Türkdoğan, T., & Yaylı, D. (2020). An emotion focused approach in predicting teacher burnout and job satisfaction. Teaching and Teacher Education90, 103025. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103025
Califf, C. B., & Brooks, S. (2020). An empirical study of techno-stressors, literacy facilitation, burnout, and turnover intention as experienced by K-12 teachers. Computers & Education, 157, 103971. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103971
Chang, M. L. (2020, June). Emotion display rules, emotion regulation, and teacher burnout. In Frontiers in Education (Vol. 5, p. 90). https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00090
Corbin, C. M., Alamos, P., Lowenstein, A. E., Downer, J. T., & Brown, J. L. (2019). The role of teacher-student relationships in predicting teachers’ personal accomplishment and emotional exhaustion. Journal of school psychology, 77, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2019.10.001
Green, S. B. (1991). How many subjects does it take to do a regression analysis. Multivariate behavioral research26(3), 499-510. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2603_7
Gross, J.J., & John, P.O. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348–362. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348
Jang, Y., You, M., Lee, S., & Lee, W. (2021). Factors associated with the work intention of hospital Workers' in South Korea during the early stages of the COVID‐19 outbreak. Disaster Medicine Public Health Preparedness, 15(3), 23–30. 10.1017/dmp.2020.221. https://doi.org/10.1017/dmp.2020.221
Jonge, J. D. (1995). Job autonomy, well-being, and health: A study among Dutch health care workers (Doctoral dissertation, Maastricht University). DOI:10.26481/dis.19960125jj
Kim, T. Y., & Leung, K. (2007). Forming and reacting to overall fairness: A cross-cultural comparison. Organizational Behavior and Human Decision Processes104(1), 83-95. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2007.01.004
Lee, Y. H., Richards, K. A. R., & Washburn, N. (2021). Mindfulness, resilience, emotional exhaustion, and turnover intention in secondary physical education teaching. European Review of Applied Psychology, 71(6), 100625. https://doi.org/10.1016/j.erap.2021.100625
Maslach, C., & Leiter, M. P. (2008). Early predictors of job burnout and engagement. Journal of applied psychology93(3), 498. https://doi.org/10.1037/0021-9010.93.3.498
Mittal Shweta, Gupta Vishal, Mottiani Manoj. (2022). Examining the linkages between employee brand love, affective commitment, positive word-of-mouth, and turnover intentions: A social identity theory perspective, IIMB Management Review, https://doi.org/10.1016/j.iimb.2022.04.002.
Park, E. & Shin, M. (2020). A Meta-Analysis of Special Education Teachers’ Burnout. SAGE Open. April-June 2020: 118. DOI: 10.1177/2158244020918297
Sutton, R. E., & Wheatley, K. F. (2003). Teachers' emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational psychology review15, 327-358. https://doi.org/10.1023/A:1026131715856
Taxer, J. L., & Gross, J. J. (2018). Emotion regulation in teachers: The “why” and “how”. Teaching and teacher education, 74, 180-189. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.05.008
Tsouloupas, C. N., Carson, R. L., Matthews, R., Grawitch, M. J., & Barber, L. K. (2010). Exploring the association between teachers’ perceived student misbehaviour and emotional exhaustion: The importance of teacher efficacy beliefs and emotion regulation. Educational Psychology, 30(2), 173-189. https://doi.org/10.1080/01443410903494460
Vidic, T., Đuranović, M., & Klasnić, I. (2021). Student Misbehaviour, Teacher Self-Efficacy, Burnout And Job Satisfaction: Evidence From Croatia. Problems of Education in the 21st Century, 79(4), 657. DOI:10.33225/pec/21.79.657
Yang, L. F., Liu, J. Y., & Liu, Y. H. (2018). Job burnout and turnover intention among nurses in China: the mediating effects of positive emotion. Frontiers of Nursing, 5(1), 43-47. https://doi.org/10.1515/fon-2018-0007