اعظم حسین پور؛ کاترین وزیری؛ نسرین باقری
چکیده
چکیده از دورههای مهم تاثیرگذار در رشد و سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، دوران نوجوانی هر فردی است که شکلگیری شخصیت و هویتیابی در این دوره حساس شکل میگیرد. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادکامی براساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری سازگاری در نوجوانان بود. روش پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل ...
بیشتر
چکیده از دورههای مهم تاثیرگذار در رشد و سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، دوران نوجوانی هر فردی است که شکلگیری شخصیت و هویتیابی در این دوره حساس شکل میگیرد. پژوهش حاضر با هدف مدلیابی شادکامی براساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری سازگاری در نوجوانان بود. روش پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را تمامی نوجوانان دختر شاغل به تحصیل در دوره دوم متوسطه تشکیل میدادند که 352 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای شادکامی آکسفورد (2002)، نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و همکاران (2001) و سازگاری دانشآموزان سینها و سینگ (1993) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها نشان داد متغیر سازگاری توانسته است نقش میانجی را در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی با شادکامی ایفا کند. میتوان نتیجه گرفت هنگامی که انگیزهها و یا پاداشهای درونی اثر تقویتشان بیشتر از انگیزه بیرونی باشد، اجرای نیازهای روانی آسانتر شده و تاثیر مثبتی بر سازگاری نوجوان میگذارد؛ چرا که سازگاری ازطریق مشوقها و تقویتهای درونی حاصل میشود و اینگونه با ایجاد احساس درونی مثبت در نوجوان منجر به افزایش شادکامی در نوجوانان میشود؛ برایناساس بایستی با فراهم نمودن محیط سالم و پویا و متناسب با نیازهای فردی و شخصیتی هر نوجوان، نوید بهزیستی و شادکامی را در نوجوانان داد.
آرزو اصفا؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ بیانگر ﺗﺄﺧﯿﺮ عمدی وﻇﺎﯾﻒ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ است ﮐﻪ در یادگیرندگان وجود دارد و ناشی از تعامل پیچیدهای از عوامل شناختی ، عاطفی و رفتاری است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل ...
بیشتر
اﻫﻤﺎلﮐﺎری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ بیانگر ﺗﺄﺧﯿﺮ عمدی وﻇﺎﯾﻒ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ است ﮐﻪ در یادگیرندگان وجود دارد و ناشی از تعامل پیچیدهای از عوامل شناختی ، عاطفی و رفتاری است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 95-96 بودد. چهارصد و بیست شرکتکننده به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سواری،۱۳۹۰)، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی(دسی ورایان،2000) و ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ روانشناختی (ریف، ۱۹۹۵) را تکمیل کردند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که همۀ شاخصهای برازندگی در دامنه مورد قبول قرار دارند و مدل مفروض با دادههای گردآوری شده برازش دارد. اثرکل نیازهای بنیادین روانشناختی، و بهزیستی روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان منفی و معنادار (05/0P<) بود. همچنین، بهزیستی روانشناختی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﺎدار(01/0P< ) اﺛﺮنیازهای بنیادین روان-شناختی ﺑﺮ اهمالکاری ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ را ﻣﯿﺎﻧﺠﯽﮔﺮی میکرد. یافتههای این پژوهش، نقش بهزیستی روانشناختی و نیازهای اساسی روانشناختی را در تبیین اهمالکاری تحصیلی آشکار میسازند.