روانشناسی یادگیری
الهه حجازی؛ مهسا صالح نجفی؛ فهیمه عباسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس بر بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بود. 600 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در پژوهش شرکت کردند. متغیرها از دو سطح دانشآموز (خوشبینی تحصیلی و ارزش تکلیف) و سطح کلاس (خودمختاری ادراک شده، ساختار ادارک شده و درگیری ادراک شده) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس بر بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بود. 600 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در پژوهش شرکت کردند. متغیرها از دو سطح دانشآموز (خوشبینی تحصیلی و ارزش تکلیف) و سطح کلاس (خودمختاری ادراک شده، ساختار ادارک شده و درگیری ادراک شده) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی خطی سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در سطح دانشآموز، اعتماد دانشآموزان به معلمان، احساس هویت دانشآموزان نسبت به مدرسه و ارزش تکلیف رابطه مثبت و معنادار با بهترین اهداف شخصی دانشآموزان دارد. همچنین در سطح کلاس متغیرهای خودمختاری ادراک شده، ساختار ادراک شده و درگیری ادراک شده رابطه مثبت و معنادار با بهترین اهداف شخصی دانشآموزان داشت. در مجموع، یافتهها نقش عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس را بر بهترین اهداف شخصی دانش آموزان مورد تأکید قرار دادند. پیشبینهای سطح دانشآموز 49 درصد از واریانس بهترین اهداف شخصی را در سطح دانشآموز و پیشبینهای سطح کلاس 88 درصد از واریانس بهترین اهداف شخصی را در سطح کلاس تبیین کردند.
مقصود امین خندقی؛ ملیحه رجائی
دوره 9، شماره 28 ، تیر 1392، ، صفحه 16-40
چکیده
نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریسمرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشتهعلوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو ازمیان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونهگیری مورگان، انتخابشده و به پرسشنامههای سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ ...
بیشتر
نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریسمرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشتهعلوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو ازمیان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونهگیری مورگان، انتخابشده و به پرسشنامههای سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ دادند. نتایج نشان داد که دانشجویانبه سبک تدریس فعال گرایش دارند و سبک یادگیری غالب آنان نیز سبک همگرا و جذبکنندهاست. به علاوه، دانشجویانی که سبک تدریس فعال را ترجیح میدهند، سبک یادگیری آناناغلب واگراست طبق یافتهها پیشنهاد میشود که استادان از روشهای فعال تدریساستفاده کنند و در ضمن طراحیهای تدریس خود شیوههای متفاوتی بهکارگیرند تا دانشجویاندر تمام شیوههای یادگیری مهارت پیدا کنند و با لحاظ شدن سبکهای مختلف تدریس مرجحآنان، موجبات پیشرفت تحصیلی آنان فراهم شود