نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 - دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد aminkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir
2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
نظر به وجود رابطه بین سبک یادگیری افراد با سبک تدریس
مرجّح آنان، مطالعه پیمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک تدریس مرجح دانشجویان رشته
علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد بر سبک یادگیری آنان انجام شد. 180 دانشجو از
میان 500 دانشجو در سال تحصیلی1390-1389 از طریق جدول نمونهگیری مورگان، انتخاب
شده و به پرسشنامههای سبک تدریس و سبک یادگیری پاسخ دادند. نتایج نشان داد که دانشجویان
به سبک تدریس فعال گرایش دارند و سبک یادگیری غالب آنان نیز سبک همگرا و جذبکننده
است. به علاوه، دانشجویانی که سبک تدریس فعال را ترجیح میدهند، سبک یادگیری آنان
اغلب واگراست طبق یافتهها پیشنهاد میشود که استادان از روشهای فعال تدریس
استفاده کنند و در ضمن طراحیهای تدریس خود شیوههای متفاوتی بهکارگیرند تا دانشجویان
در تمام شیوههای یادگیری مهارت پیدا کنند و با لحاظ شدن سبکهای مختلف تدریس مرجح
آنان، موجبات پیشرفت تحصیلی آنان فراهم شود
کلیدواژهها