Document Type : Research Paper

Authors

1 . Staff Member, Ferdowsi University of Mashhad; e-mail: aminkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir

2 . MA in Curriculum Design, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Considering the relationship between individuals' learning styles and their preferred teaching styles, this paper aims at studying the effect of the students' learning styles on their preferred teaching styles in Ferdowsi University of Mashhad, Iran. 180 out of 500 students are randomly selected in the academic year of 2010-211 by using Morgan's formula and completed "learning styles" and "teaching styles" questionnaires. The results show that many subjects are inclined towards active teaching style and have assimilation and convergent learning styles. In addition, students preferring active teaching style have often divergent learning style. It is suggested that instructors use active teaching methods and consider various techniques when designing their instructions in order to make students skillful in various learning styles and provide opportunities for their academic achievements.

Keywords

احدی، عابدسعیدی، سهیل ارشدی، قربانی. (1388). سبک یادگیری دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مرکز تحقیقات پرستاری، 11(2 (پیاپی 34)):141-147. 
اسکندری و صالحی. (1388). بررسی تأثیر مطابقت میان سبک‌های تدریس و یادگیری بر عملکرد درسی دانشجویان(مطالعه موردی: دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان)، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره دوم، شماره دوم.
الهی، آزادفلاح، رسول زاده، طباطبایی (1383). رابطه سبک‌های یادگیری وابسته/ ناوابسته به زمینه و پیشرفت در یادگیری زبان انگلیسی، مجله روان‏شناسیبهار; 8(1 (پیاپی 29)):22-36. 
پازارگادی، طهماسبی. (1389). سبک‌های یادگیری و کاربرد آن‌ها در پرستاری، راهبردهای آموزشی، 3(2):73-76.
پورآتشی، موحد محمدی, شعبان علی فمی. (1388). شناخت سبک‌های یادگیری دانشجویان رشته کشاورزی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران; 5(1): 37-46.
رسولی نژاد، رسولی. (1384). بررسی سبک یادگیری دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی; 3(1):26-32. 
رضایی، کوهستانی، گنجه، عنبری (1388). سبک یادگیری دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره آورد دانش); 12(4 (ویژه نامه شماره 1)):44-51.
سیف، علی اکبر. (1377). روان‏شناسی پرورشی (روان‏شناسی یادگیری و آموزش)، تهران: آگاه
معیاری، صبوری کاشانی، قریب، بیگلرخانی. (1388). مقایسه سبک‌های یادگیری دانشجویان سال اول و سال پنجم رشته پزشکی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی; 6(2):110-118. 
ولی‏زاده، فتحی­آذر، زمان­زاده. (1385). سبک­های یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آموزش در علوم پزشکی، 6(2):136-140.
یزدی. (1388). بررسی و مقایسه شیوه‌ها و سبک‌های یادگیری دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه الزهرا (راهکاری به منظور شناسایی مسیر حرفه‌ای)، اندیشه‌های نوین تربیتی; 5(2):123-145.