علیرضا بادله
چکیده
مطالعة حاضر با هدف مقایسة تأثیر بهکارگیری محتوای الکترونیکی آموزشی و روش تدریس کارگاهی بر یادگیری و یادداری درس ریاضی پایة سوم ابتدایی پسرانة شهرستان البرز انجام شده است. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون برای سه گروه نمونه بود. جامعة آماری پژوهش، دانشآموزان پایة سوم ابتدایی بودند که از این جامعه با توجه ...
بیشتر
مطالعة حاضر با هدف مقایسة تأثیر بهکارگیری محتوای الکترونیکی آموزشی و روش تدریس کارگاهی بر یادگیری و یادداری درس ریاضی پایة سوم ابتدایی پسرانة شهرستان البرز انجام شده است. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون برای سه گروه نمونه بود. جامعة آماری پژوهش، دانشآموزان پایة سوم ابتدایی بودند که از این جامعه با توجه به نوع روش انتخابی (شبهآزمایشی)، سه کلاس پایة سوم ابتدایی شامل 20 دانشآموز برای هر کلاس، با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات این تحقیق از برگزاری سه آزمون ریاضی (پیشآزمون، پسآزمون و آزمون با فاصله زمانی مشخص برای یادداری) در بین هر کلاس از دانشآموزان جمعآوری شد؛ برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی (بررسی نرمال بودن دادهها، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون کرویت موچلی و مقادیر اپسیلون برای بررسی یکنواختی کوواریانسها و آزمون t مستقل برای بررسی فرضیهها) استفاده شد. یافتهها نشان داد که استفاده از محتوای الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در افزایش یادگیری و یادداری درس ریاضی دانشآموزان پایة سوم ابتدایی مؤثر است و موجب افزایش سطح یادگیری و یادداری دانشآموزان میشود.
علیرضا بادله
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تابلوی هوشمند و استفاده از روشهای تدریس گرامر ـ ترجمهو شنیداری – گفتاریدر فرایند یادگیری-یادداری (یادسپاری) درس زبان انگلیسی پایه اول دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 95-94 به مشغول به تحصیل بودند. ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تابلوی هوشمند و استفاده از روشهای تدریس گرامر ـ ترجمهو شنیداری – گفتاریدر فرایند یادگیری-یادداری (یادسپاری) درس زبان انگلیسی پایه اول دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 95-94 به مشغول به تحصیل بودند. کل دانش آموزان این مقطع 17820 نفر را شامل میشدند که از این تعداد 10051 نفر پسر و 7769 نفر دختر، میباشند. روش نمونهگیری تصادفی ساده و نمونهگیری در دسترس و روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای مرکزی چون میانه، میانگین و شاخصهای پراکندگی چون انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تی مستقل برای بررسی همگنی گروههای کنترل و آزمایش و از تحلیل واریانس دوطرفه برای مقایسه نمرات دو گروه و از نرمافزار SPSS استفاده شد و در نهایت، تفاوت فرایند یادگیری – یادداری در دو گروه آزمایش و گواه در استفاده از تابلوی الکترونیکی کاملاً مشهود و چشمگیر بود؛ همچنین استنباط میشود که آموزش بهوسیله تابلوی هوشمند در کنار روش تدریس شنیداری – گفتاری در امر یادگیری و یادداری مهارت شنیدن تأثیر دارد و این تأثیر بیشتر از میزان کاربرد تابلوی هوشمند در کنار استفاده از روش گرامر ـ ترجمه، در بهبود فرایند یادگیری –یادداری مهارت خواندن میباشد.