روانشناسی یادگیری
هنجاریابی و کفایت شاخص های روانسنجی پرسشنامه ی خطای شناختی (‏CEQ‏)‏ مردان و زنان

مهدی رحمانی ملک اباد؛ نورعلی فرخی؛ مینا تنهایی

دوره 20، شماره 71 ، فروردین 1403، ، صفحه 249-270

https://doi.org/10.22054/jep.2018.2995.1137

چکیده
  این مقاله به منظور هنجاریابی و بررسی کفایت شاخص‌های پرسشنامه‌ی خطای شناختی (CEQ) انجام گرفته است. این مقیاس دارای 24 سوال است و در دو کشور آلمان و آمریکا توسط لوفور و پاسل‏ در سال‌های 1981 و 2009 هنجار شده است و شامل 4 زیر مقیاس فاجعه-سازی، تعمیم افراطی، شخصی‌سازی و انتخاب انتزاعی می‌باشد. شیوه پژوهش از جهت اعتباریابی و هنجاریابی از نوع ...  بیشتر

هنجاریابی و کفایت شاخص های روان سنجی پرسشنامه ی 6 عاملی شخصیت HEXACO-FFI-R در دانشجویان ایرانی

مهدی رحمانی ملک آباد؛ نور علی فرخی؛ جلال آقابیگی

دوره 11، شماره 38 ، دی 1394، ، صفحه 1-18

چکیده
  این مقاله به منظور بررسی شاخص های روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه 6 عامل HEXACO-FFI-R انجام گرفته شده است. این پرسشنامه که از مطالعات فرهنگ واژگان هفت کشور جهان تهیه شده است بیست و چهار زیر مقیاس را در 6 عامل شخصیتی صداقت - فروتنی، هیجان پذیری ، برونگرایی ، توافق، وظیفه شناسی و باز بودن به تجربه مورد بررسی قرار می دهد. این مقیاس دارای 60 سوال است.این ...  بیشتر