نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری سنجش و اندازه‌گیری / مدرس واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران

2 استاد گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

این مقاله به منظور هنجاریابی و بررسی کفایت شاخص‌های پرسشنامه‌ی خطای شناختی (CEQ) انجام گرفته است. این مقیاس دارای 24 سوال است و در دو کشور آلمان و آمریکا توسط لوفور و پاسل‏ در سال‌های 1981 و 2009 هنجار شده است و شامل 4 زیر مقیاس فاجعه-سازی، تعمیم افراطی، شخصی‌سازی و انتخاب انتزاعی می‌باشد. شیوه پژوهش از جهت اعتباریابی و هنجاریابی از نوع پژوهش های روان سنجی و از جهت شناسایی خطاهای شناختی جز پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مردان و زنان متأهل ایرانی بود. حجم نمونه‌ی مورد مطالعه 439 نفر می‌باشد که از 5 کلانشهر انتخاب گردیده‌اند. برای انجام تحلیل از نرم‌افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج، ساختار چهار عاملی مفروض بر نظریه‌ی خطای شناختی را تأیید کرد. نرم مقیاس‌ها برای زنان و مردان متأهل ایرانی نیز به دست آمد. و مشخص شد پایایی‌های بدست آمده و اعتبار سازه از ضریب بالا و مطلوبی برخوردار است که نشان‌دهنده مورد اعتماد و کاربردی بودن پرسشنامه در مراکز مشاوره و همچنین استفاده در تحقیقات میدانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

ابراهیمی، لقمان، و نجفی‌پور‌تابستانق، عباس. (1400). شیوع پدیده طلاق شناختی در بین زوجین متقاضی طلاق: مطالعه مروری. رویش روان‌شناسی، 10(6)، 199-210. http://frooyesh.ir/article-1-2694-fa.html
جلیلی شیشوان، علی. (1402). پیش‌بینی آسیب‌پذیری روان‌شناختی عملکردی ورزشی بر اساس تنظیم شناختی هیجان و حمایت‌های اجتماعی در دانشجویان نخبه ورزشکار. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 19(68)، 72-101. https://doi.org/10.22054/jep.2023.73921.3848
دهیان، بهنام؛ یزدانی، حمیدرضا، و علی‌پور درویشی، زهرا. (1400). شناسایی و رتبه‌بندی خطاهای شناختی مرتبط با ابعاد تفکر راهبردی. فصل‌نامه علمی - پژوهشی فرماندهی و کنترل، 5(1)، 67-86. http://ic4i-journal.ir/article-1-208-fa.html
علیزاده، لیلا؛ مؤمنی، خدامراد و جبرائیلی، هاشم. (1402). رابطه سیستم‌های مغزی / رفتاری، تکانش گری و کاهش اهمیت تأخیری با رفتارهای پرخطر در نوجوانان: نقش واسطه‌ای اختلال در تنظیم هیجان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 19(68)، 26-45. https://doi.org/10.22054/jep.2023.74079.3856
فتحی‌آشتیانی، علی. (1401). آزمون‌های روان‌شناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روانی. تهران: بعثت.
ماکسولمالتز. (1380). سایکوسیبرنتیک: خودشکوفایی. ترجمه مهدی قراچه‌داغی، تاریخ انتشار اثر به زبان‌اصلی، 1995. (1380). تهران: اسرار دانش.
مولوی، ح. (1386). راهنمای عملی SPSS-10-13-14 در علوم رفتاری: تحلیل توصیفی و استنباطی داده‌ها در طرح‌های پژوهشی، آمار و روان‌سنجی. اصفهان: پویش اندیشه.
نعیمی، لیلی و گلشنی، فاطمه. (1398). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر خطاهای شناختی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. سلامت اجتماعی، 6(4)، 389-396. https://doi.org/10.22037/ch.v6i4.23166
ویرا، آ.ل. (2011). لیزرل کاربردی در عمل. ترجمه مهدی رحمانی ملک‌آباد، فرشته مرادی و زهره لطیفی. 1393. اصفهان: آسمان نگار.
Alizadeh, L., momeni, K., & jebraeili, H. (2023). Relationship between brain/behavioral system, impulsivity and delay discounting with high ـ risk behaviors in Adolescence: The mediating role of emotion dysregulation. Educational Psychology, 19(68), 26-45. https://doi.org/10.22054/jep.2023.74079.3856 [In Persian]
Atan, A., & Buluş, M. (2019). Aile iletişim becerileri psikoeğitim programının eşlerin evlilik doyumuna etkisi. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527205
Beck, A. T. (1991). Cognitive therapy: A 30-year retrospective. American psychologist, 46(4), 368. https://doi.org/10.1037/0003-066X.46.4.368
Beck, A. T. (Ed.). (1979). Cognitive therapy of depression. Guilford press.
Dehban, B., Yazdani, H. R., & Alipourdarvish, Z. (2021). Identify and rank cognitive errors related to the dimensions of strategic thinking. C4I Journal, 5(1), 67-86. http://ic4i-journal.ir/article-1-208-fa.html [In Persian]
Ebrahimi, L., Najafipoor Tabestanagh, A. (2021) Prevalence of cognitive divorce phenomenon among couples seeking divorce: Review study. Rooyesh, 10(6), 199-210. http://frooyesh.ir/article-1-2694-fa.html [In Persian]
Ellis, A. (1975). RET [Rational Emotive Therapy] Abolishes Most of the Human Ego.
Ellis, A. (1978). Personality characteristics of rational-emotive therapists and other kinds of therapists. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 15(4), 329.
Ellis, A. (2013). Better, deeper and more enduring brief therapy: The rational emotive behavior therapy approach. Routledge.
Fathi Ashtiani, Ali. (2022). Psychological tests: evaluation of personality and mental health. Tehran: Ba'ath Publications. [In Persian]
Grover, S., & Helliwell, J. F. (2019). How’s life at home? New evidence on marriage and the set point for happiness. Journal of Happiness Studies, 20(2), 373-390. https://doi.org/10.1007/s10902-017-9941-3
Henriques, G., & Leitenberg, H. (2002). An experimental analysis of the role of cognitive errors in the development of depressed mood following negative social feedback. Cognitive Therapy and Research, 26(2), 245-260. https://doi.org/10.1023/A:1014577904837
Jalilishishavan, A. (2023). Predicting the psychological vulnerability of sports performance based on the cognitive regulation of emotion and social support in elite student athletes. Educational Psychology, 19(68), 72-101. https://doi.org/10.22054/jep.2023.73921.3848 [In Persian]
Kaplan & Sadock's Synopsis of Psychiatry, (2023). 12th Edition is designed to replicate how to approach clinical cases and is comprehensive including DSM-5 criteria and ICD-10 diagnoses.
Lefebvre, M. F. (1981). Cognitive distortion and cognitive errors in depressed psychiatric and low back pain patients. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 49(4), 517. https://doi.org/10.1037/0022-006X.49.4.517
Maric, M., Heyne, D. A., van Widenfelt, B. M., & Westenberg, P. M. (2011). Distorted cognitive processing in youth: the structure of negative cognitive errors and their associations with anxiety. Cognitive therapy and research, 35(1), 11-20. https://doi.org/10.1007/s10608-009-9285-3
Molvi, H. (2007). SPSS-10-13-14 practical guide in behavioral sciences: descriptive and inferential analysis of data in research projects, statistics and psychometrics, Isfahan: Powish Andisheh Publications. [In Persian]
Naeimi, L., & Golshani, F. (2019). Effectiveness of Moral intelligence Training on Cognitive Distortions in Patients with General Anxiety Disorder. SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health), 6(4), 389–396. https://doi.org/10.22037/ch.v6i4.23166 [In Persian]
Neimeyer, R. A., & Feixas, G. (1992). Cognitive assessment in depression: A comparison of some existing measures. European Journal of Psychological Assessment.
Pössel, P. (2009). Cognitive Error Questionnaire (CEQ): Psychometric properties and factor structure of the German translation. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 31(3), 264-269. https://doi.org/10.1007/s10862-008-9117-x
Pössel, P., Seemann, S., & Hautzinger, M. (2008). Evaluation einesdeutschsprachigen In strumenteszurErfassungpositiver und negative rautomatischerGedanken [Evaluation of a German questionnaire to measure positive and negative automatic thoughts]. ZeitschriftfürKlinische Psychologie und Psychotherapie, 34, 27–34. https://doi.org/10.1026/1616-3443.34.1.27
Radloff, L. S. (1977). The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied psychological measurement, 1(3), 385-401. https://doi.org/10.1177/014662167700100306
Steiger, J. H. (1980). Statistically based tests for the number of common factors. In Paper presented at the annual meeting of the Psychometric Society, Iowa City, IA, May.
Tucker, L. R., & Lewis, C. (1973). A reliability coefficient for maximum likelihood factor analysis. Psychometrika, 38(1), 1-10.
Üstün, T. B., Ayuso-Mateos, J. L., Chatterji, S., Mathers, C., & Murray, C. J. (2004). Global burden of depressive disorders in the year 2000. The British journal of psychiatry, 184(5), 386-392. https://doi.org/10.1192/bjp.184.5.386
Vera, A.L. (2011). Lisrel practical in practice. Translated by Mehdi Rahmani Malek Abad, Fereshte Moradi and Zohra Latifi. 2013. Isfahan: Asemannagar. [In Persian]
Weems, C. F., Berman, S. L., Silverman, W. K., & Saavedra, L. M. (2001). Cognitive errors in youth with anxiety disorders: The linkages between negative cognitive errors and anxious symptoms. Cognitive Therapy and Research, 25(5), 559-575. https://doi.org/10.1023/A:1005505531527