فراتحلیل اثربخشی آموزش کفایت‌های هیجانی و اجتماعی بر کاهش آشفتگی روانشناختی و بهبود بهزیستی عاطفی معلمان

بهاره السادات حیدریه زاده؛ امید شکری؛ جلیل فتح آبادی؛ شهریار شهیدی؛ سعید اکبری زردخانه

دوره 21، شماره 75 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/jep.2024.74854.3883

چکیده
  ‌‌در مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربرد مداخلات مبتنی بر کفایت‌های هیجانی و اجتماعی و شناسایی تعدیل‌گرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی، از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاک-های ورود و خروج، تلاش‌های مداخله‌ای مبتنی بر برنامه‌های کفایت‌های هیجانی و اجتماعی از بانک‌های اطلاعاتی استخراج و از این طریق 30 پژوهش و 162 ...  بیشتر

ارائه مدلی کیفی از مشکلات هیجانی کودکان با اختلال یادگیری

فاطمه مظاهری تهرانی؛ سعید قنبری؛ جلیل فتح آبادی؛ امید شکری؛ مسعود شریفی

دوره 18، شماره 63 ، فروردین 1401، ، صفحه 83-113

https://doi.org/10.22054/jep.2023.58541.3268

چکیده
  اختلال یادگیری از جمله مهم‌ترین مباحث در روانشناسی تربیتی است که نیازمند مداخله زود هنگام است تا از اثرات مخرب آن پیشگیری شود. کودکان دارای اختلال یادگیری با مشکلات هیجانی بیشتر از همسالان خود دست به گریبان هستند. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی کیفی از مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شده. به منظور دستیابی به این هدف ...  بیشتر

رابطۀ هدف گزینی اجتماعی و سازگاری با مدرسه:نقش واسطه ای نشخوار فکری، همدلی و بخشایش

اکبر نصیری؛ امید شکری؛ جلیل فتح آبادی؛ مسعود شریفی

دوره 17، شماره 59 ، فروردین 1400، ، صفحه 57-92

https://doi.org/10.22054/jep.2021.58222.3251

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطه‌ای نشخوار گری فکری، همدلی و بخشایش در رابطۀ هدف‌گزینی اجتماعی و سازگاری با مدرسه انجام شد. در پژوهش حاضر، 404 دانش‌آموز پسر در مقطع متوسطه اول با روش نمونه‌گیری خوشه-ای چندمرحله‌ای انتخاب و به مقیاس اهداف پیشرفت اجتماعی ( ریان و شیم، 2008)، نشخوارگری فکری دربارۀ یک خطای بین‌فردی (وید، ووگل و گلدمن ، ...  بیشتر