فاطمه مظاهری تهرانی؛ سعید قنبری؛ جلیل فتح آبادی؛ امید شکری؛ مسعود شریفی
چکیده
اختلال یادگیری از جمله مهمترین مباحث در روانشناسی تربیتی است که نیازمند مداخله زود هنگام است تا از اثرات مخرب آن پیشگیری شود. کودکان دارای اختلال یادگیری با مشکلات هیجانی بیشتر از همسالان خود دست به گریبان هستند. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی کیفی از مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شده. به منظور دستیابی به این هدف ...
بیشتر
اختلال یادگیری از جمله مهمترین مباحث در روانشناسی تربیتی است که نیازمند مداخله زود هنگام است تا از اثرات مخرب آن پیشگیری شود. کودکان دارای اختلال یادگیری با مشکلات هیجانی بیشتر از همسالان خود دست به گریبان هستند. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی کیفی از مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شده. به منظور دستیابی به این هدف 18 والد کودکان دارای اختلال یادگیری و 10 متخصص در زمینه درمان اختلالات یادگیری در مصاحبهای نیمه ساختاریافته شرکت کرده و مصاحبهها به روش تحلیل تماتیک بررسی شدند. بر اساس مفاهیم استخراج شده از متن مصاحبهها، 71 کد متمرکز و 15 مقوله اساسی در ذیل2 تم زیربنایی (منابع درونی و بیرونی زمینهساز آسیبپذیری) قرار گرفتند. به نظر میرسد از آن جایی که مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری سهم عمدهای در افت کیفیت زندگی و تحصیلی آنان دارد، مداخلات برای این کودکان نیازمند توجه همه جانبه به زمینهای در برگرفته آنان دارد.
اکبر نصیری؛ امید شکری؛ جلیل فتح آبادی؛ مسعود شریفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای نشخوار گری فکری، همدلی و بخشایش در رابطۀ هدفگزینی اجتماعی و سازگاری با مدرسه انجام شد. در پژوهش حاضر، 404 دانشآموز پسر در مقطع متوسطه اول با روش نمونهگیری خوشه-ای چندمرحلهای انتخاب و به مقیاس اهداف پیشرفت اجتماعی ( ریان و شیم، 2008)، نشخوارگری فکری دربارۀ یک خطای بینفردی (وید، ووگل و گلدمن ، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای نشخوار گری فکری، همدلی و بخشایش در رابطۀ هدفگزینی اجتماعی و سازگاری با مدرسه انجام شد. در پژوهش حاضر، 404 دانشآموز پسر در مقطع متوسطه اول با روش نمونهگیری خوشه-ای چندمرحلهای انتخاب و به مقیاس اهداف پیشرفت اجتماعی ( ریان و شیم، 2008)، نشخوارگری فکری دربارۀ یک خطای بینفردی (وید، ووگل و گلدمن ، 2008) همدلی ( بار-آن، 1997)، صفت بخشایش (بری، وورثینگتون، اوکانر، پاروت و وید، 2005) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که الگوی مفروض واسطهمندی کامل نشخوارگری فکری، همدلی و بخشایش در رابطۀ اهداف پیشرفت اجتماعی شامل رشدیافتگی اجتماعی، آشکارسازی رشدیافتگی اجتماعی، اجتناب از آشکارسازی رشدنایافتگی اجتماعی و سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی از برازش مطلوبی برخوردار بود. علاوه بر این، تمامی ضرایب مسیر بین متغیرها بجز مسیرهای مستقیم بین رشدیافتگی و سازگاری هیجانی، آشکارسازی رشدیافتگی و سازگاری تحصیلی، اجتناب از آشکارسازی و سازگاری اجتماعی-تحصیلی، از لحاظ آماری معنادار بودند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هدفهای پیشرفت اجتماعی از طریق پیشبینی افزایش همدلی و بخشایش و کاهش نشخوارگری های فکری در تبیین سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان از نقش مهمی برخوردارند.