نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی Hossein.dehganzadeh@gmail.com
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف این پژوش بررسی میزان اثربخشی بازی رایانهای جمع اعداد در یادگیری و یادداری درس ریاضی اول ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان اول ابتدایی پسر شهرستان ورزقان و نمونه آن 30 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایشی قرارگرفتند. برای هر دو گروه پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری اجرا شد. آموزش برای گروه گواه از طریق روش مرسوم و برای گروه آزمایشی از طریق بازی رایانهای جمع اعداد ارائه شد. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورد استفاده قرار گرفت. و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان دادند که تفاوت میان نمرات یادگیری و یادداری گروه کنترل و آزمایشی در سطح آلفای 0.05 معنیدار میباشد.
کلیدواژهها