نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار روانشناسی دانشگاه بین المللی قزوین
2 استادیار دانشگاه آزاد واحد کرج
3 - کارشناسی ارشد، روانشناسی شخصیت zarei4128@yahoo.com
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطهی کمالگرایی با سبکهای چندگانه شناختی شامل؛ تفکر سازنده، مقابله عاطفی، مقابله رفتاری، تفکر خرافاتی، تفکر طبقهبندی شده، تفکر اسرارآمیز و خوشبینی سادهلوحانه بود. در این مطالعه 330 دانشآموز دختر دبیرستانی در شهر کرج به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب شدند، پرسشنامههای کمالگرایی (تری شورت، 1995) و تفکر سازنده (اپستین و مییر، 1994) برای نمونه انتخاب شده اجرا گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین کمالگرایی مثبت با سبکهای شناختی رابطه مستقیم و معنادار و بین کمالگرایی منفی با سبکهای شناختی رابطه معکوس معنادار وجود دارد. در کمالگرایان مثبت بین مقابله عاطفی با مشکلات، مقابله رفتاری با مشکلات و خوشبینی رابطه مستقیم معنادار و بین تفکر اسرارآمیز و تفکر طبقهبندی شده رابطه معکوس معنادار وجود داشت و بین تفکر کلی سازنده و تفکر خرافاتی رابطه معنادار وجود نداشت. کمال گرایی منفی با تفکر کلی سازنده و تمام زیرمقیاس های آن رابطه معکوس معنادار و با خوش بینی رابطه معنادار نداشت. یافتههای پژوهش نشان داد که کمالگرایان مثبت از تفکر مثبت برخوردار بوده و به شکل فعالانه در قالب روشهای رفتاری و عاطفی به حل مشکلات خود میپردازند و از تفکرات منفی دوقطبی، خرافاتی و اسرارآمیز پائین و خوشبینی بالایی برخوردارند و در مقابل کمالگرایان منفی از تفکر مثبت برخوردار نبوده و از روشهای عاطفی و رفتاری در مقابله با مشکلات استفاده نمیکنند. اما از تفکرات مخرب هم خود را دور نگه میدارند و میزان خوشبینی آنها بسیار پائین است. در کل نتایج بدست آمده در کمالگرایان منفی نشاندهنده ناسازگاریهایی در روشهای مقابله با مشکلات و الگوهای فکری بوده و کمالگرایان مثبت به شیوهای مناسب با مشکلات خود رویارویی میکنند.
کلیدواژهها