Document Type : Research Paper

Authors

. MA in Personality Psychology

Abstract

The aim of the research was to examine the relationship between perfectionism and multiple cognitive styles including constructive thinking, emotional coping, behavioral coping, superstitious thinking, categorical thinking, esoteric thinking, and naive optimism. In this study, 330 female high school students in Karaj were selected using multistage cluster sampling. Positive and Negative Perfectionism Scale (Terry-Short, 1995) and Constructive Thinking Inventory (Epstein and Meier, 1989) were used. The collected data were analyzed using simultaneous multiple regression procedure. Results showed a positive significant relationship between positive perfectionism and cognitive styles and a negative significant relationship between negative perfectionism and cognitive styles. In positive perfectionists, there were positive significant relationships among emotional coping with problems, behavioral coping with problems, and optimism. There was also a negative significant relationship between esoteric thinking and categorical thinking. Moreover, the relationship between constructive thinking and superstitious thinking was not significant. Negative perfectionism had negative relationships with constructive thinking and all its sub-categories. It had no significant relationship with optimism. The research findings indicated that positive perfectionists have positive thinking, are actively involved in solving their problems using behavioral and emotional methods, and have high levels of optimism and low levels of bipolar (categorical) negative thinking, superstitious thinking and esoteric thinking. On the contrary, negative perfectionists do not have positive thinking and do not use behavioral and emotional methods to overcome their problems. They have low levels of optimism; however, they keep themselves away from destructive thinking. In general, the obtained results revealed inconsistencies in the process of overcoming problems and thought patterns in negative perfectionists, whereas it revealed the use of appropriate methods in overcoming the problems in positive perfectionists.

Keywords

آزادمرد، ش. (1379). بررسی رابطة بین سبک یادگیری (وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه) و توانایی حل مسئله دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی شهر اردبیل در سال 79-78، پایان‌نامة چاپ نشده دورة کارشناسی ارشد، تهران، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
امامی‌پور، س و شمس اسفندآباد، ح. (1386). سبک‌های یادگیری شناختی. (چاپ اول)، تهران، نشر سمت.
بشارت، م. ع. (1382). قابلیت اعتماد (پایایی) و اعتبار (روایی) مقیاس کمال‌گرایی مثبت و منفی. مجله علوم روان‌شناختی، شماره 8، 359-346
بشارت، م. ع. (1384). بررسی رابطه‌ی کمال‌گرایی مثبت و منفی و مکانیسم‌های دفاعی. پژوهش‌های روان‌شناختی. شماره 2-1، دوره‌ی هشتم، 21-7.
بشارت، م. ع. نادعلی، ح. زبردست، ع و صالحی، م. (1387). کمال‌گرایی و سبک‌های مقابله با تنیدگی. فصلنامه روان‌شناسان ایرانی. شماره 17، سال پنجم. 17-7.
بشارت، م. ع، جوشن‌لو، م و میرزمانی، م. (1386). رابطه سبک‌های دلبستگی و کمال‌گرایی. دو ماهنامه دانشور رفتار. شماره 25، سال چهاردهم. 18-11.
پلنت. ج. (2007). Spss. ترجمه‌ی علیرضا کاکاوند .(1389). کرج. انتشارات سرافراز.
جمشیدی، ب. رزمی، م. ر. حقیقت، ش و سامانی، س. (1387). رابطه انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده با ابعاد کمال‌گرایی. مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی ایران، شماره 2، سال چهاردهم. 241-199.
خسروی، ز و علی‌زاده صحرایی، ا. هـ. (1388). کمال‌گرایی، سلامت یا بیماری. (چاپ اول). تهران: نشر نی.
رضایی، ا. (1378). مقایسه سبک‌های یادگیری (وابسته به زمینه و ناوابسته به زمینه) دانش‌آموزان و دانشجویان گروه‏های علوم انسانی و ریاضی مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران، پایان‌نامة چاپ نشده دورة کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
سیف، ع. ‌ا. (1380). روان‌شناسی پرورشی: روان‌شناسی یادگیری و آموزش، ویرایش پنجم، تهران، آگاه.
شولتز، د. (1990). روان‌شناسی کمال: الگوهای شخصیت سالم، ترجمه‌ی گیتی خوشدل. (1388). نشر پیکان. تهران. چاپ شانزدهم.
علی‌زاده صحرائی، ا. هـ .(1386). رابطه کارآیی خانواده، باورهای غیرمنطقی و عزت نفس با کمال‌گرایی مثبت و منفی در دانش‌آموزان. پایان‌نامه چاپ نشده تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا.
کدیور، پ. عبدالله‌پور، م. آ و عبداللهی، م ج. (1384). بررسی رابطه بین سبک‌های شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه پژوهش‌های روان‌شناختی. شماره 4-3، دوره‌ی هشتم، 44-30.
هرمزی‌نژاد، م؛ شهنی ییلاق، م و نجاریان، ب. (1379). رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمال‌گرایی با ابراز وجود دانشجویان شهید چمران اهواز. مجله‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، سال هفتم، شماره 3 و 4 دوره‌ی سوم، 50-29.