نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
2 کارشناس ارشد علوم تربیتی
چکیده
هدف این مطالعه، بررسی و تحلیل سرفصلها، مباحث و برنامههای آموزش مربیان پیشدبستان در کشورهای ایران، استرالیا، کانادا و بریتانیا و همچنین شناخت شرایط آموزش مربیان مراکز پیشدبستانی در کشورهای مورد مطالعه و مقایسهی آنها با یکدیگر بود که با توجه به ماهیت موضوع و اهداف تحقیق برای این پژوهش از روشتحقیق توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای براساس روش «جرج بردی» استفاده شده است. دادههای تحقیق از طریق مطالعهی کتب و بررسی اسناد و مدارک جمعآوری شده است. نتایج تحقیق براساس سؤالهای پژوهش بیان مینماید که آموزش ضمنخدمت مربیان پیشدبستان در کشورهای مورد مطالعه دارای سرفصلهای مرتبط با روانشناسیکودک، اصول برنامههای آموزش و پرورش پیشدبستان، کاردستی و هنرهای نمایشی، آشنایی با مفاهیم ریاضی، علوم، اجتماعی، حقوق کودک، روانشناسی بازی، خلاقیت، سرود و کار با کودک میباشد که این آموزشها در زمانهای مختلف با دورههای متفاوت زمانی اجرا میگردد. دورههایآموزشی برای مربیان پیش دبستان در چهار کشور مورد مطالعه به دو صورت بلندمدت از طریق دانشگاهها و یا کوتاهمدت از طریق برخی مؤسسات و یا مراکز ذیربط انجام میگردد. آموزش پیش از خدمت برای مربیانپیشدبستان در تمامی اینکشورها شامل مباحثتئوری و عملیمانند روانشناسی، آموزش و پرورش پیشدبستان، مراحل رشد، نوعرفتار با کودک، روانشناسیکودک، نیازهای کودک، ویژگیهای مربوط به کودک و خانواده و کارورزی میباشد. تفاوت آموزشهای پیشاز خدمت این کشورها تنها در عناوین برخی از دروس است. در ایران میزان ساعت دورههای کوتاه مدت از 42 ساعت تا 360 ساعت متغیر میباشد. در کشور استرالیا آموزش ضمنخدمت طی 12 واحد درسی و هرواحد 12 ساعت ارائهمیگردد. در کانادا دورهیآموزش ضمن خدمت 5 تا 10 روز در سال میباشد و در بریتانیا آموزش ضمن خدمت 16 ساعت در هفته است. در هیچ یک از مراکز پیشدبستان در ایران داشتن مدرک عدم سوء پیشینه الزامی نمیباشد اما در سایر کشورهای مورد مطالعه این امر ضروری میباشد.
کلیدواژهها