@article { author = {Ebrahimi Ghavam (PhD), Soghra and Karimi (MA), Seyed Ali Akbar}, title = {Comparative consideration and analysis of headings, subjects and programs for early childhood educators training in Iran, Australia, Canada and Britain}, journal = {Educational Psychology}, volume = {6}, number = {18}, pages = {72-104}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {}, abstract = {n the research reported here in, the educator training programs in Iran, Australia, Canada and Britain were compared and contrasted. In this report, initially the developmental path of the current program in Iran is critically reviewed, the policies and initiatives taken are explained and the major problems that the educator training center is currently facing are delineated. Then, the status of educator training programs in Canada, Britain and Australia are outlined in such a way that comparing and contrasting them with the Iranian program. Finally, based on the results of the comparison applicable strategies are suggested in order to remedy the current problems in Iranian early childhood educators training programs. It is hoped that the findings are utilized by the educational planners as establishment of a good educator training program. It is hoped that the findings are utilized by the program plays a pivotal role in any reform in the educational system of the country.}, keywords = {Comparative,early childhood educator,training programs,Iran,Australia,Canada,Britain}, title_fa = {بررسی و تحلیل سرفصل‏ها، مباحث و برنامه‏های آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت مربیان پیش دبستان در کشورهای ایران، استرالیا، کانادا و بریتانیا}, abstract_fa = {هدف این مطالعه، بررسی و تحلیل سرفصل‏ها، مباحث و برنامه‏های آموزش مربیان پیش‏دبستان در کشور‏های ایران، استرالیا، کانادا و بریتانیا و همچنین شناخت شرایط آموزش مربیان مراکز پیش‏دبستانی در کشورهای مورد مطالعه و مقایسه‏ی آنها با یکدیگر بود که با توجه به ماهیت موضوع و اهداف تحقیق برای این پژوهش از روش‏تحقیق توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسه‏ای بر‏اساس روش «جرج بردی» استفاده شده است. داده‏های تحقیق از طریق مطالعه‏ی کتب و بررسی اسناد و مدارک جمع‏آوری شده است. نتایج تحقیق بر‏اساس سؤال‏های پژوهش بیان می‏نماید که آموزش ضمن‏خدمت مربیان پیش‏دبستان در کشورهای مورد مطالعه دارای سرفصل‏های مرتبط با روان‏شناسی‏کودک، اصول برنامه‏های آموزش و پرورش پیش‏دبستان، کاردستی و هنرهای نمایشی، آشنایی با مفاهیم ریاضی، علوم، اجتماعی، حقوق کودک، روان‏شناسی بازی، خلاقیت، سرود و کار با کودک می‏باشد که این آموزش‏ها در زمان‏های مختلف با دوره‏های متفاوت زمانی اجرا می‏گردد. دوره‏های‏آموزشی برای مربیان پیش ‏دبستان در چهار کشور مورد مطالعه به دو صورت بلند‏مدت از طریق دانشگاه‏ها و یا کوتاه‏مدت از طریق برخی مؤسسات و یا مراکز ذی‏ربط انجام می‏گردد. آموزش پیش از خدمت برای مربیان‏پیش‏دبستان در تمامی این‏کشورها شامل مباحث‏تئوری و عملی‏مانند روان‏شناسی، آموزش و پرورش پیش‏دبستان، مراحل رشد، نوع‏رفتار با کودک، روان‏شناسی‏کودک، نیازهای کودک، ویژگی‏های مربوط به کودک و خانواده و کارورزی می‏باشد. تفاوت آموزش‏های پیش‏از خدمت این کشورها تنها در عناوین برخی از دروس است. در ایران میزان ساعت دوره‏های کوتاه مدت از 42 ساعت تا 360 ساعت متغیر می‏باشد. در کشور استرالیا آموزش ضمن‏خدمت طی 12 واحد درسی و هرواحد 12 ساعت ارائه‏می‏گردد. در‏ کانادا دوره‏ی‏آموزش ضمن خدمت 5 تا 10 روز در سال می‏باشد و در بریتانیا آموزش ضمن خدمت 16 ساعت در هفته است. در هیچ یک از مراکز پیش‏دبستان در ایران داشتن مدرک عدم سوء پیشینه الزامی نمی‏باشد اما در سایر کشورهای مورد مطالعه این امر ضروری می‏باشد.}, keywords_fa = {مقایسه,معلم دوران کودکی,برنامه‏های آموزشی,ایران,استرالیا,کانادا,انگلیس}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_2291.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_2291_fec015f27a7c0f36c7290daf705460aa.pdf} }