نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایران
2 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CER) در قیاس با آموزش راهبردهای تنظیم رفتاری هیجان (BER) در کاهش اضطراب آزمون دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بود. طرح پژوهش مورد استفاده در این مطالعه از نوع آزمایشی کامل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجو-معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان تهران بود که نمونهای مشتکل از 400 نفر به صورت داوطلب و به شیوه دسترس به پرسشنامههای مورد پژوهش به شیوه آنلاین پاسخ دادند. ملاک ورود به پژوهش کسب نمره اضطراب امتحان بالای 20 (دارای اضطراب امتحان شدید) بود؛ که 80 نفر تفکیک شدند. ملاک خروج از پژوهش غیبت بیش از دو جلسه در آموزش و عدم پاسخ به بیش از 5 سئوال بود. در نهایت 36 نفر به صورت داوطلبانه برای همکاری در پژوهش انتخاب شدند و پس از جایگزینی تصادفی در گروه ها، این افراد برای اجرای آموزش دعوت شدند و در گروه های آزمایشی در 10 جلسه 150 دقیقه ای آموزش دیدند. قابل ذکر است که افراد نمونه 23 نفر دختر (88/63 درصد) و 13 نفر پسر (11/36 درصد) بودند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون استفاده شد. بمنظور تحلیل دادههای گردآوری شده از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که اضطراب آزمون شرکت کنندگان در هر دو گروه CER و BER در مرحله پسآزمون و پیگیری در مقایسه با مرحله پیش آزمون کاهش پیدا کرده بود. به علاوه آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مرحله پیگیری در مقایسه با آموزش راهبردهای تنظیم رفتاری هیجان کاهش بیشتری داشته است
کلیدواژهها
موضوعات