نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا، مشهد، ایران.
3 گروه علوم تربیتی، واحد اسفراین، دانشگاه آزاد اسلامی، اسفراین، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی بود. در یک طرح همبستگی تعداد 306 نفر از دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر گناباد در سال تحصیلی 1401-1400 با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی نئو(1985)، خود ارزشمندی کروکر و همکاران(2003)، خود کارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز(1999) و درگیری تحصیلی ریو(2013) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. مدل مفروض برازش مطلوبی با دادهها داشت. نتایج نشان داد که درگیری تحصیلی در رابطه ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی با خودکارآمدی تحصیلی نقش واسطهای دارد و خودارزشمندی اثر غیرمستقیم بیشتری بر خودکارآمدی تحصیلی دارد و اثرات مستقیم ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی بر خودکارآمدی تحصیلی بیشتر از اثرات غیرمستقیم آنها بهواسطه درگیری تحصیلی بود. بر همین اساس میتوان نتیجه گرفت که خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بهواسطه ارتباط ویژگیهای شخصیتی و خودارزشمندی با درگیری تحصیلی میتواند افزایش یابد و این موضوع پیشبینی کننده مثبتی برای خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان باشد
کلیدواژهها
موضوعات