نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهید بهشتی
2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
3 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای هیجانات معلم در رابطة خوشبینی تحصیلی معلمان و رابطة بینفردی معلم ـ دانشآموز انجام شد. در پژوهش همبستگی حاضر، 306 معلم به مقیاس خوشبینی تحصیلی معلمان (وولفولک هوی، هوی و کارز، 2008)، سیاهه هیجانات معلم (چن، 2016) و پرسشنامه تعامل معلم (لارداسمی و کنی، 2001) پاسخ دادند. از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری برای آزمون مدل مفروض میانجیگری هیجانات معلم در رابطة خوشبینی تحصیلی معلمان و رابطة بینفردی معلم ـ دانشآموز استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه بین خوشبینی معلم با هیجانات مثبت و رفتارهای مثبت رابطه بینفردی مثبت و معنادار و با هیجانات منفی و رفتارهای منفی رابطه بینفردی، منفی و معنادار بود. همچنین، نتایج مربوط به آزمون مدل مفروض نشان داد که مدل مفروض واسطهمندی کامل هیجانات معلم در رابطة بین خوشبینی معلمان و رابطة بینفردی معلم ـ دانشآموز با دادهها برازش مطلوبی داشت. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تلاش برای فهم ظرفیتهای تفسیری خوشبینی تحصیلی در پیشبین مدلهای مثبت و منفی رفتار رابطه بینفردی معلم ـ دانشآموز میتواند در بستر تمایزیافتگی در تجارب هیجانی مثیت و منفی معلمان معنا شود.
کلیدواژهها
موضوعات