Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor, Department of Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Master of General Psychology, Refah University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of the present study is to identify the effectiveness of cognitive therapy-based mindfulness training on rumination and exam anxiety in the first high-school female students in Tehran. Due to the semi-experimental method of the present study, the statistical population of all high school students in Tehran was a sample of 30 people randomly in two groups of control (15 persons) and the experimental group (15 persons). The sample size was selected from the targeted sampling method and the samples were included in the two groups of control and experimental group based on the score of the Rumination Questionnaire Nollen Hoeksema and Moro (1991) and exam anxiety Questionnaire Abolghasemi et al (1375) and the experimental group was trained during eight ninety-minute sessions of mindfulness intervention based on cognitive therapy. Data were analyzed using covariance analysis. The results showed that cognitive therapy-based mindfulness training is effective in dealing with rumination and exam anxiety in the first high school students in Tehran and the significant level of rumination and less exam anxiety. It is 0/05, so this shows that there is a significant difference between the two groups of control and experimental in the amount of rumination and test anxiety. Cognitive therapy-based mindfulness training with an effect size of 0/675 reduced rumination and reduced exam anxiety by an effect size of 0/572. Therefore it can be used as an effective intervention.

Keywords

ابوالقاسمی، عباس، اسدی‏مقدم، عزیزه، نجاریان، بهمن، و شکرکن، حسین. (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانش‏آموزان پایه سوم دوره راهنمایی تحصیلی اهواز. مجله علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(2)، 74-61. DOI:10.22055/edus.1997.16131
 اسماعیلی، علی، غلامرضایی، سیمین، و غلامرضایی، صبا. (1400). مقایسه تأثیر شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی، تن‌آرامی و دارودرمانی در کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر تیزهوش. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(43)، 62-36.‎ doi: 10.22111/JEPS.2021.6484
باقری‏نژاد، مینا، صالحی فدردی. جواد، و طباطبایی، محمود. (1389). رابطه‏ی بین نشخوار فکری و افسردگی در نمونه‏ای از دانشجویان ایرانی، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(1)، 38-21.
هاروارد بیزنس ریویو. ذهن آگاهی (مجموعه مهارتهای زندگی دانشگاه هاروارد)، ترجمه فرخ بافنده. (1397). تهران: پندار تابان.
پورحسین، رضا، موسوی، سید ابوالفضل، زارع‏مقدم، علی، گمنام، اعظم، میربلوک‏بزرگی، عباس، حسنی استلخی، فرشته. (1398). ذهن آگاهی از تئوری تا درمان. رویش روان‏شناسی، 8(1)، 169-155.
ترال، تیموتی جی، پرینستین، میچل جی. (2015). روان‏شناسی بالینی فیرس. ترجمه مهرداد فیروزبخت. (1398). چاپ دهم. تهران: انتشارات رشد.
 توروبریج، سارا. (2014). تاب‏آوری با باور آغاز می‏شود. ترجمه لیلا وطن‌دوست، حسن صادقی، مریم شهری. (1395). چاپ دوم. تهران: ورجاوند.
 رحمانی، نرگس، منصوری، احمد. (1398). اثربخشی شناخت‏درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و رشد پس از سانحه زنان داغدیده. نشریه علمی روان‏شناسی بالینی و شخصیت، 17(1)، 32-23. DOI: 10.22070/cpap.2020.2880
 سانتراک، جان دبلیو. (2008). روان‏شناسی رشد در گستره‏ی زندگی.  ترجمه پرویز شریفی درآمدی، محمدرضا شاهی. ( 1400). چاپ پنجم. تهران: نشر دانژه.
طباطبائی‏نژاد، فاطمه سادات، و ابن‏یمین، مریم. (1399). اثربخشی شناخت‏درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و نشخوار فکری، کیفیت زندگی، تنظیم هیجان و باورهای ارتباطی زنان ناراضی از همسر. فصلنامه روانشناسی نظامی، 11(44)، 43-31. DOR: 20.1001.1.25885162.1399.11.44.3.3
عبدی زرین، سهراب، و موسوی، سمانه سادات. (1400). پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، کمال‌گرایی و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر قم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(4)، 58-35.‎
 عظیمی، سمیه، و باقری، نسرین. (1400). نقش میانجی گر خودهای ممکن در رابطه بین چشم‌انداز زمان با اضطراب امتحان دانش‏آموزان. فصلنامه روان‏شناسی کاربردی، 16(1)، 29-11.‎ DOI: 10.52547/apsy.2021.221983.1050
فتحی، اعظم، برمه‏زیار، سامان، و محبی، سیامک. (1396). بررسی اضطراب امتحان در دانش‏آموزان مقطع پیش‏دانشگاهی شهر قم و عوامل مرتبط با آن در سال 1395. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبرهای آموزش در علوم پزشکی، 10(4)، 276-270.
کابات‏زین، جان. (2006). ذهن آگاهی برای آغازگران راهی برای بهسازی لحظه حال و تمام زندگی. ترجمه غزال گلشنی و سید پیمان رحیمی‏نژاد. (1401). چاپ پنجم. تهران: روانشناسی و هنر.
 مجیدی، امیرحسین. (1400). رابطه‏ی ذهن آگاهی، سبک‏های حل مسئله و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی در دانش‏آموزان پسر پایه دهم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی علامه جعفری: کرمان.
 نقی‏زاده علمداری، ماهک. (1400). سلامت روان در سایه ذهن آگاهی. چاپ اول، تهران: خط آخر.
 
Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological inquiry18(4), 211-237. https://doi.org/10.1080/10478400701598298
Carter, B., & McGoldrick, M. (Eds.). (2016). The changing family life- cycle: A framework for family therapy (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Foroughi, A., Sadeghi, K., Parvizifard, A., Parsa Moghadam, A., Davarinejad, O., Farnia, V., & Azar, G. (2020). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy for reducing rumination and improving mindfulness and self-compassion in patients with treatment-resistant depression. Trends in psychiatry and psychotherapy42, 138-146. https://doi.org/10.1590/2237-6089-2019-0016 [In Persian]
Frostadottir, A. D., & Dorjee, D. (2019). Effects of mindfulness based cognitive therapy (MBCT) and compassion focused therapy (CFT) on symptom change, mindfulness, self-compassion, and rumination in clients with depression, anxiety, and stress. Frontiers in psychology10, 422491. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01099
Jakupčević, K. K., Ercegovac, I. R., & Dobrota, S. (2021). Music as a tool for mood regulation: the role of absorption vs. Mindfulness. Primenjena psihologija14(2), 229-248. https://doi.org/10.19090/pp.2021.2.229-248
Jayaraja, A. R., Tan, S. A., & Ramasamy, P. N. (2017). Predicting role of mindfulness and procrastination on psychological well-being among university students in Malaysia. Jurnal Psikologi Malaysia31(2), 29-36.
Jessup, S. C., Knowles, K. A., Berg, H., & Olatunji, B. O. (2019). Anger rumination is not uniquely characteristic of obsessive-compulsive disorder. Personality and individual differences140, 10-14. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.09.011
Kabat-Zinn, J. (1982). An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results. General hospital psychiatry4(1), 33-47.  https://doi.org/10.1016/0163-8343(82)90026-3
Kabat-zinn, J. (1990).Full catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Dell Publishing. https://doi.org/10.1002/shi.88
Kraft, J. D., Grant, D. M., White, E. J., Taylor, D. L., & Frosio, K. E. (2021). Cognitive mechanisms influence the relationship between social anxiety and depression among college students. Journal of American college health69(3), 245-251. https://doi.org/10.1080/07448481.2019.1661844
Lu, S., Huang, C. C., & Rios, J. (2017). Mindfulness and academic performance: An example of migrant children in China. Children and Youth Services Review82, 53-59. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.09.008
Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology, 61(1), 115. https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.1.115
Salend, S. J. (2011). Addressing test anxiety. Teaching exceptional children44(2), 58-68. https://doi.org/10.1177/004005991104400206
Seah, T. S., Aurora, P., & Coifman, K. G. (2020). Emotion differentiation as a protective factor against the behavioral consequences of rumination: A conceptual replication and extension in the context of social anxiety. Behavior Therapy51(1), 135-148. https://doi.org/10.1016/j.beth.2019.05.011
Segal, Z., Williams, M., & Teasdale, J. (2018). Mindfulness-based cognitive therapy for depression.New York:Guildford Press.
Shapiro, A. L. (2014). Test anxiety among nursing students: A systematic review. Teaching and learning in Nursing9(4), 193-202. https://doi.org/10.1016/j.teln.2014.06.001
Smith, J. M., & Alloy, L. B. (2009). A roadmap to rumination: A review of the definition, assessment, and conceptualization of this multifaceted construct. Clinical psychology review29(2), 116-128. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2008.10.003
Teodorczuk, K. (2016). Mindfulness and academic achievement in South African university stu- dents. Bachelor Dissertation, University of Johannesburg.
Tingaz, E. O., & Çakmak, S. (2021). Do correlations between mindfulness components and rumination in student athletes support mindfulness training to reduce rumination?. Perceptual and Motor Skills128(4), 1409-1420.https://doi.org/10.1177/00315125211005243
van der Velden, A. M., Scholl, J., Elmholdt, E. M., Fjorback, L. O., Harmer, C. J., Lazar, S. W., ... & Kuyken, W. (2023). Mindfulness training changes brain dynamics during depressive rumination: A randomized controlled trial. Biological psychiatry, 93(3), 233-242. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2022.06.038