ابوالقاسمی، عباس، اسدیمقدم، عزیزه، نجاریان، بهمن، و شکرکن، حسین. (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی تحصیلی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(2)، 74-61. DOI:10.22055/edus.1997.16131
اسماعیلی، علی، غلامرضایی، سیمین، و غلامرضایی، صبا. (1400). مقایسه تأثیر شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، تنآرامی و دارودرمانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر تیزهوش.
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(43)، 62-36. doi:
10.22111/JEPS.2021.6484
باقرینژاد، مینا، صالحی فدردی. جواد، و طباطبایی، محمود. (1389). رابطهی بین نشخوار فکری و افسردگی در نمونهای از دانشجویان ایرانی، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(1)، 38-21.
هاروارد بیزنس ریویو. ذهن آگاهی (مجموعه مهارتهای زندگی دانشگاه هاروارد)، ترجمه فرخ بافنده. (1397). تهران: پندار تابان.
پورحسین، رضا، موسوی، سید ابوالفضل، زارعمقدم، علی، گمنام، اعظم، میربلوکبزرگی، عباس، حسنی استلخی، فرشته. (1398). ذهن آگاهی از تئوری تا درمان. رویش روانشناسی، 8(1)، 169-155.
ترال، تیموتی جی، پرینستین، میچل جی. (2015). روانشناسی بالینی فیرس. ترجمه مهرداد فیروزبخت. (1398). چاپ دهم. تهران: انتشارات رشد.
توروبریج، سارا. (2014). تابآوری با باور آغاز میشود. ترجمه لیلا وطندوست، حسن صادقی، مریم شهری. (1395). چاپ دوم. تهران: ورجاوند.
رحمانی، نرگس، منصوری، احمد. (1398). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و رشد پس از سانحه زنان داغدیده.
نشریه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت، 17(1)، 32-23. DOI:
10.22070/cpap.2020.2880
سانتراک، جان دبلیو. (2008). روانشناسی رشد در گسترهی زندگی. ترجمه پرویز شریفی درآمدی، محمدرضا شاهی. ( 1400). چاپ پنجم. تهران: نشر دانژه.
طباطبائینژاد، فاطمه سادات، و ابنیمین، مریم. (1399). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و نشخوار فکری، کیفیت زندگی، تنظیم هیجان و باورهای ارتباطی زنان ناراضی از همسر.
فصلنامه روانشناسی نظامی، 11(44)، 43-31. DOR:
20.1001.1.25885162.1399.11.44.3.3
عبدی زرین، سهراب، و موسوی، سمانه سادات. (1400). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی، کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبیرستانی شهر قم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(4)، 58-35.
عظیمی، سمیه، و باقری، نسرین. (1400). نقش میانجی گر خودهای ممکن در رابطه بین چشمانداز زمان با اضطراب امتحان دانشآموزان.
فصلنامه روانشناسی کاربردی، 16(1)، 29-11. DOI:
10.52547/apsy.2021.221983.1050
فتحی، اعظم، برمهزیار، سامان، و محبی، سیامک. (1396). بررسی اضطراب امتحان در دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی شهر قم و عوامل مرتبط با آن در سال 1395. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبرهای آموزش در علوم پزشکی، 10(4)، 276-270.
کاباتزین، جان. (2006). ذهن آگاهی برای آغازگران راهی برای بهسازی لحظه حال و تمام زندگی. ترجمه غزال گلشنی و سید پیمان رحیمینژاد. (1401). چاپ پنجم. تهران: روانشناسی و هنر.
مجیدی، امیرحسین. (1400). رابطهی ذهن آگاهی، سبکهای حل مسئله و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه دهم. پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی علامه جعفری: کرمان.
نقیزاده علمداری، ماهک. (1400). سلامت روان در سایه ذهن آگاهی. چاپ اول، تهران: خط آخر.
Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects.
Psychological inquiry,
18(4), 211-237.
https://doi.org/10.1080/10478400701598298
Carter, B., & McGoldrick, M. (Eds.). (2016). The changing family life- cycle: A framework for family therapy (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Foroughi, A., Sadeghi, K., Parvizifard, A., Parsa Moghadam, A., Davarinejad, O., Farnia, V., & Azar, G. (2020). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy for reducing rumination and improving mindfulness and self-compassion in patients with treatment-resistant depression.
Trends in psychiatry and psychotherapy,
42, 138-146.
https://doi.org/10.1590/2237-6089-2019-0016 [In Persian]
Frostadottir, A. D., & Dorjee, D. (2019). Effects of mindfulness based cognitive therapy (MBCT) and compassion focused therapy (CFT) on symptom change, mindfulness, self-compassion, and rumination in clients with depression, anxiety, and stress.
Frontiers in psychology,
10, 422491.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01099
Jakupčević, K. K., Ercegovac, I. R., & Dobrota, S. (2021). Music as a tool for mood regulation: the role of absorption vs. Mindfulness.
Primenjena psihologija,
14(2), 229-248.
https://doi.org/10.19090/pp.2021.2.229-248
Jayaraja, A. R., Tan, S. A., & Ramasamy, P. N. (2017). Predicting role of mindfulness and procrastination on psychological well-being among university students in Malaysia. Jurnal Psikologi Malaysia, 31(2), 29-36.
Jessup, S. C., Knowles, K. A., Berg, H., & Olatunji, B. O. (2019). Anger rumination is not uniquely characteristic of obsessive-compulsive disorder.
Personality and individual differences,
140, 10-14.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.09.011
Kabat-Zinn, J. (1982). An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results.
General hospital psychiatry,
4(1), 33-47.
https://doi.org/10.1016/0163-8343(82)90026-3
Kabat-zinn, J. (1990).
Full catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Dell Publishing.
https://doi.org/10.1002/shi.88
Kraft, J. D., Grant, D. M., White, E. J., Taylor, D. L., & Frosio, K. E. (2021). Cognitive mechanisms influence the relationship between social anxiety and depression among college students.
Journal of American college health,
69(3), 245-251.
https://doi.org/10.1080/07448481.2019.1661844
Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology, 61(1), 115.
https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.1.115
Seah, T. S., Aurora, P., & Coifman, K. G. (2020). Emotion differentiation as a protective factor against the behavioral consequences of rumination: A conceptual replication and extension in the context of social anxiety.
Behavior Therapy,
51(1), 135-148.
https://doi.org/10.1016/j.beth.2019.05.011
Segal, Z., Williams, M., & Teasdale, J. (2018). Mindfulness-based cognitive therapy for depression.New York:Guildford Press.
Smith, J. M., & Alloy, L. B. (2009). A roadmap to rumination: A review of the definition, assessment, and conceptualization of this multifaceted construct.
Clinical psychology review,
29(2), 116-128.
https://doi.org/10.1016/j.cpr.2008.10.003
Teodorczuk, K. (2016). Mindfulness and academic achievement in South African university stu- dents. Bachelor Dissertation, University of Johannesburg.
Tingaz, E. O., & Çakmak, S. (2021). Do correlations between mindfulness components and rumination in student athletes support mindfulness training to reduce rumination?.
Perceptual and Motor Skills,
128(4), 1409-1420.
https://doi.org/10.1177/00315125211005243
van der Velden, A. M., Scholl, J., Elmholdt, E. M., Fjorback, L. O., Harmer, C. J., Lazar, S. W., ... & Kuyken, W. (2023). Mindfulness training changes brain dynamics during depressive rumination: A randomized controlled trial.
Biological psychiatry,
93(3), 233-242.
https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2022.06.038