نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تهران ایران

2 دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

هدف طرح حاضر ارزیابی از یادگیری دانش‌آموزان درگذر از کرونا (مجازی، نیمه‌حضوری و حضوری) است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع اندازه‌گیری مکرراست. جامعه آماری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 منطقه 15 شهر تهران هست. نمونه موردبررسی 76 دانش‌آموز، از سه کلاس پایه دوازدهم رشته انسانی مشغول به تحصیل در 1401-1400 است. شیوه نمونه‌گیری از بین جامعه در دسترس به‌صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش آزمون‌های هماهنگ دی‌ماه، اسفندماه در سطح دبیرستان، آزمون شبه نهایی فروردین‌ماه منطقه 15، آزمون نهایی کشوری درس جامعه‌شناسی 3 است که همگی به شیوه حضوری برگزار شد. روش تجزیه‌وتحلیل آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، آزمون تعقیبی بنفرونی است نتایج: آزمون لامبدای ویلکز با مقدار (250/0) و (f=70/954)750 /0 مجذور اتای تفکیکـی در سطح (p<0/001) معنی‌دار است؛ به عبارت دیگر نوع آموزش در پژوهش حاضر مؤثر بود. میزان تأثیر آموزش 750/0 بود. نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که میانگین آموزش مجازی (36/10)، بیشتر از حد مطلوب و مؤثرتر از آموزش نیمه‌حضوری (05/5)، تداوم نیمه‌حضوری (56/7)، است و آموزش حضوری (03/12)، بالاتر از حد مطلوب و مؤثرتر از آموزش مجازی (36/10)، (p<0/01) است. سیستم‌های آموزشی باید آموزش مجازی اضطراری را به‌عنوان روش جایگزین برای حفظ فرآیندهای یاددهی-یادگیری در محیط‌های همزمان یا ناهم‌زمان که با استفاده از پلتفرم‌های مختلف با دسترسی به اینترنت انجام می‌شود، با پرهیز از اعمال فشار بر معلمان، دانش‌آموزان و گونه‌ای حساب‌شده، ارائه دهند.

کلیدواژه‌ها

امامقلی وند، فاطمه. (1397). پیش‌بینی خلاقیت و شادکامی بر اساس جو مدرسه، شایستگی هیجانی اجتماعی معلم با میانجی‏گری درگیری تحصیلی، شایستگی هیجانی اجتماعی دانش‏آموزان دبیرستانی، پایان‌نامه دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
پاپالیا و دایان ای. (۱۳۹۴). روان‌شناسی رشد و تحول انسان. ترجمه داود عرب قهستانی،هامایک آوادیس یانس، حمیدرضا سهرابی، فروزنده داورپناه، افسانه حیات روشنایی و سیامک نقش‌بندی، چاپ نهم. تهران: رشد.
حاجی‌زاده، انور، عزیزی، قادر و کیهان، جواد. (1400). تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا. تدریس پژوهی، 9(1)، 204-174.
حاجی، جمال، محمدی مهر، مژگان و محمدی آذر، حدیقه. (1400). بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(3)، 153-174.
رضایی، علی‌محمد. (1399). ارزشیابی از آموخته‌های دانشجویان در دوران کرونا: چالش‌ها و راهکارها. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 16(55)، 214-179.
رهبر کرباسدهی، فاطمه و رهبر کرباسدهی، ابراهیم.(1400). آموزش مجازی دانش‌آموزان طی همه‌گیری کرونا ویروس ۲۰۱۹، معضلات و راهکارها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۴۰۰، ۱۶(۳)، ۲۲4-۲۲5.
سلیمی، سمانه و فردین، محمدعلی. (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 60-49.
سیف، علی‌اکبر.(1400). سنجش فرآیند و فراورده یادگیری، چاپ دهم. تهران: نشر دوران.
سیف، علی‌اکبر.(1401). روش‌های اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی. چاپ پنجاه‌وهشت. تهران: نشر دوران.
شاهورانی سمنانی، احمد، شاه امیری، فاطمه سادات و افشار کرمانی، مژده.(1401). بررسی تأثیر اجرای سنجش عملکردی بر سطوح بالای یادگیری و انگیزش در درس ریاضی و ارائه مدل کاربردی موردمطالعه: دانش‌آموزان دختر متوسطة دوم پایة دهم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(1)، 121-143.
شریفی، محمد، فتح‌آبادی، جلیل، شکری، امید و پاکدامن، شهلا.(1398). تجربۀ آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فراتحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(1)، 9-24.
شفیعی، صابر، اکبری بورنگ، محمد، پورشافعی، هادی و رستمی نژاد، محمدعلی.(1400). تعاملات معلم و دانش‌آموزان در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد): رویکرد کیفی. تدریس پژوهی، 9(4)، 92-116.
عباسی، دره بیدی.(1400). چالش‌های آموزش مطالعات اجتماعی در دوران کرونا از نگاه دانش‌آموزان. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 33(9)، 1-22.
عبدالملکی، سعید، شیوندی چلیچه، کامران، حسنوند، فضل‌الله و نفر، زهرا. (1400). تدوین مدل رابطه علّی مدیریت هدفمند کلاس مجازی با هویت علمی، سرزندگی تحصیلی، شکفتگی فردی و اخلاق تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 16(4)، 85-101. doi: 10.52547/apsy.2022.224753.1210
References
Anas, I., & Hamzah, S. R. A. (2020). Predicting career adaptability of fresh graduates through personal factors. European Journal of Training and Development.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary educational psychology, 61, 101860.
Manninen, M., Dishman, R., Hwang, Y., Magrum, E., Deng, Y., & Yli-Piipari, S. (2022). Self-determination theory based instructional interventions and motivational regulations in organized physical activity: A systematic review and multivariate meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise, 102248.
Mehall, S. (2020). Purposeful Interpersonal Interaction in Online Learning: What Is It and How Is It Measured? Online Learning, 24(1), 182-204.
Medeiros, M., Ozturk, A., Hancer, M., Weinland, J., & Okumus, B. (2022). Understanding travel tracking mobile application usage: An integration of self determination theory and UTAUT2. Tourism Management Perspectives, 42, 100949.
Shamir-Inbal, T., & Blau, I. (2021). Facilitating emergency remote K-12 teaching in computing-enhanced virtual learning environments during COVID-19 pandemic-blessing or curse?. Journal of Educational Computing Research, 59(7), 1243-1271.
Huang, Y. C., Backman, S. J., Backman, K. F., McGuire, F. A., & Moore, D. (2019). An investigation of motivation and experience in virtual learning environments: A self-determination theory. Education and Information Technologies, 24(1), 591-611.
Xue, K., Huggins-Manley, A. C., & Leite, W. (2022). Semisupervised learning method to adjust biased item difficulty estimates caused by nonignorable missingness in a virtual learning environment. Educational and Psychological Measurement, 82(3), 539-567.
Yee, T., & Smith, R. P. (2022). Utilizing Self-Determination Theory in Teaching the Research and Evaluation Course. Journal of Counselor Preparation and Supervision, 15(2), 17.
 
 استناد به این مقاله: امامقلی وند، فاطمه و عسگری، محمد. (1401). تحلیل روند یادگیری دانش‌آموزان درگذر از کرونا (مجازی، نیمه‌حضوری، حضوری). فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 18(64)، 33-53.
 doi: 10.22054/jep.2023.69048.3674
 Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.