Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. student. Department of Educational Psychology, Tehran center Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 assessment &measurment Dep., Psychology & Education Facelty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of the present project is to evaluate students' learning through COVID-19 (virtual, semi-present and face-to-face). The semi-experimental research method is repeated measurement type. The population is students of high school in the academic year of 1400-1401, district 15 of Tehran. The studied sample is 76 students, from three 12th grade classes of Humanities, studying in 1400-1401. The sampling method was chosen from among the available population in a branch random manner. The research tool is the coordinated exams in January, March at the high school level, the semi-final exam in April of the 15th region, the national final exam of sociology course 3, all of which are conducted face-to-face held. The analysis method of variance analysis test with repeated measurement and Bonferroni's post hoc test. Results: Wilks's Lambda test with value (0.250) and (f=70.954), 0.750 discriminative root square at the level of significance (p<0.001) has In other words, the type of training was effective in the present study. The effect of education was 0.750. The results of the Benferroni test showed that the average of virtual training (10.36) is more effective than semi-present training (5.05), semi-present continuation (7.56), and face-to-face training (12.03). It is higher than the optimal level and more effective than virtual training (10.36), (p<0.01). Educational systems should consider emergency virtual education as an alternative method to maintain teaching-learning processes in synchronous or asynchronous environments that are carried out using different platforms with Internet access, avoiding putting pressure on teachers, students, and others. Calculated, provide.

Keywords

امامقلی وند، فاطمه. (1397). پیش‌بینی خلاقیت و شادکامی بر اساس جو مدرسه، شایستگی هیجانی اجتماعی معلم با میانجی‏گری درگیری تحصیلی، شایستگی هیجانی اجتماعی دانش‏آموزان دبیرستانی، پایان‌نامه دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
پاپالیا و دایان ای. (۱۳۹۴). روان‌شناسی رشد و تحول انسان. ترجمه داود عرب قهستانی،هامایک آوادیس یانس، حمیدرضا سهرابی، فروزنده داورپناه، افسانه حیات روشنایی و سیامک نقش‌بندی، چاپ نهم. تهران: رشد.
حاجی‌زاده، انور، عزیزی، قادر و کیهان، جواد. (1400). تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا. تدریس پژوهی، 9(1)، 204-174.
حاجی، جمال، محمدی مهر، مژگان و محمدی آذر، حدیقه. (1400). بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(3)، 153-174.
رضایی، علی‌محمد. (1399). ارزشیابی از آموخته‌های دانشجویان در دوران کرونا: چالش‌ها و راهکارها. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 16(55)، 214-179.
رهبر کرباسدهی، فاطمه و رهبر کرباسدهی، ابراهیم.(1400). آموزش مجازی دانش‌آموزان طی همه‌گیری کرونا ویروس ۲۰۱۹، معضلات و راهکارها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۴۰۰، ۱۶(۳)، ۲۲4-۲۲5.
سلیمی، سمانه و فردین، محمدعلی. (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 60-49.
سیف، علی‌اکبر.(1400). سنجش فرآیند و فراورده یادگیری، چاپ دهم. تهران: نشر دوران.
سیف، علی‌اکبر.(1401). روش‌های اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی. چاپ پنجاه‌وهشت. تهران: نشر دوران.
شاهورانی سمنانی، احمد، شاه امیری، فاطمه سادات و افشار کرمانی، مژده.(1401). بررسی تأثیر اجرای سنجش عملکردی بر سطوح بالای یادگیری و انگیزش در درس ریاضی و ارائه مدل کاربردی موردمطالعه: دانش‌آموزان دختر متوسطة دوم پایة دهم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(1)، 121-143.
شریفی، محمد، فتح‌آبادی، جلیل، شکری، امید و پاکدامن، شهلا.(1398). تجربۀ آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فراتحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(1)، 9-24.
شفیعی، صابر، اکبری بورنگ، محمد، پورشافعی، هادی و رستمی نژاد، محمدعلی.(1400). تعاملات معلم و دانش‌آموزان در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد): رویکرد کیفی. تدریس پژوهی، 9(4)، 92-116.
عباسی، دره بیدی.(1400). چالش‌های آموزش مطالعات اجتماعی در دوران کرونا از نگاه دانش‌آموزان. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 33(9)، 1-22.
عبدالملکی، سعید، شیوندی چلیچه، کامران، حسنوند، فضل‌الله و نفر، زهرا. (1400). تدوین مدل رابطه علّی مدیریت هدفمند کلاس مجازی با هویت علمی، سرزندگی تحصیلی، شکفتگی فردی و اخلاق تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 16(4)، 85-101. doi: 10.52547/apsy.2022.224753.1210
References
Anas, I., & Hamzah, S. R. A. (2020). Predicting career adaptability of fresh graduates through personal factors. European Journal of Training and Development.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary educational psychology, 61, 101860.
Manninen, M., Dishman, R., Hwang, Y., Magrum, E., Deng, Y., & Yli-Piipari, S. (2022). Self-determination theory based instructional interventions and motivational regulations in organized physical activity: A systematic review and multivariate meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise, 102248.
Mehall, S. (2020). Purposeful Interpersonal Interaction in Online Learning: What Is It and How Is It Measured? Online Learning, 24(1), 182-204.
Medeiros, M., Ozturk, A., Hancer, M., Weinland, J., & Okumus, B. (2022). Understanding travel tracking mobile application usage: An integration of self determination theory and UTAUT2. Tourism Management Perspectives, 42, 100949.
Shamir-Inbal, T., & Blau, I. (2021). Facilitating emergency remote K-12 teaching in computing-enhanced virtual learning environments during COVID-19 pandemic-blessing or curse?. Journal of Educational Computing Research, 59(7), 1243-1271.
Huang, Y. C., Backman, S. J., Backman, K. F., McGuire, F. A., & Moore, D. (2019). An investigation of motivation and experience in virtual learning environments: A self-determination theory. Education and Information Technologies, 24(1), 591-611.
Xue, K., Huggins-Manley, A. C., & Leite, W. (2022). Semisupervised learning method to adjust biased item difficulty estimates caused by nonignorable missingness in a virtual learning environment. Educational and Psychological Measurement, 82(3), 539-567.
Yee, T., & Smith, R. P. (2022). Utilizing Self-Determination Theory in Teaching the Research and Evaluation Course. Journal of Counselor Preparation and Supervision, 15(2), 17.
 
 استناد به این مقاله: امامقلی وند، فاطمه و عسگری، محمد. (1401). تحلیل روند یادگیری دانش‌آموزان درگذر از کرونا (مجازی، نیمه‌حضوری، حضوری). فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 18(64)، 33-53.
 doi: 10.22054/jep.2023.69048.3674
 Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.