جمعی از نهادها. (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. تهران: نشر شورای عالی انقلاب فرهنگی.
داندیس، اِ، د.(1382). مبادی سواد بصری. تهران: سروش.
دلاور، علی و کوشکی، شیرین. (1392). روش تحقیق آمیخته. تهران: ویرایش.
دلاور، علی. (1390). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
دیوئی، جان. (1327). مدرسه و اجتماع. (ترجمه مشفق همدانی). تهران: صفی علیشاه.
رمی زفسکی، ای. جی. (1386). طراحی نظامهای آموزشی (ترجمه هاشم فردانش). تهران: سمت.
سیف، علیاکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
شعبانی، حسن. (1390). روش تدریس پیشرفته: آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر. تهران: سمت.
صالحی، وحید. (1394). طراحی و اعتبار سنجی الگویی آموزش چندرسانهای مبتنی بر تأثیر انواع بار شناختی بر یادگیری و بادداری یادگیرندگان مبتدی و خبره. رساله دکترای تکنولوژی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبایی.
صفر نواده، مریم. (1390). طراحی و اعتبار سنجی الگویی برنامة درسی تلفیقی رشتة دندانپزشکی عمومی. رساله دکترای برنامهریزی درسی. دانشگاه علامه طباطبایی.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5 (2)، 198 ـ 151.
فردانش، هاشم. (1383). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
فیشر، رابرت. (1388). آموزش تفکر (ترجمه غلامعلی سرمد). تهران: گاج.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1390). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (ترجمه احمدرضا نصر و همکاران). تهران: سمت. (تاریخ انتشار به زباناصلی، 1996).
لوریا، آل. آر. (1384). رشد و تحول شناختی: مبانی فرهنگی و اجتماعی شناخت (ترجمه حبیبالله قاسمزاده). تهران: ارجمند.
لوریا، آل. آر. (1390). زبان و شناخت (ترجمه حبیبالله قاسمزاده). تهران: ارجمند.
مهدوی نسب، یوسف؛ فردانش، هاشم؛ طلایی، ابراهیم و حاتمی، جواد. (1395). طراحی و اجرای بازی آموزشی درس همسایگان ایران بر اساس اصول سازنده گرایی و ارائه چهارچوبی برای طراحی بازی آموزشی. فصلنامه تعلیم و تربیت،32 (4)،40 ـ 10.
نوروزی، داریوش و رضوی، عباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: سمت.
ولایتی، الهه؛ نیلی احمدآبادی، محمدرضا؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ شریفی درآمدی، پرویز و سعدی پور، اسماعیل. (1397). طراحی الگویی آموزشی مبتنی بر نظریه بار شناختی بر اساس تحلیل محتوای کیفی و اعتباریابی درونی و بیرونی آن. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14(49)، 27 ـ 1.
ویگوتسکی، آل. اس. (1369). ذهن و اجتماع (ترجمه رؤیا منجم). تهران: موسسه مطبوعاتی علمی. (تاریخ انتشار اثر به زباناصلی، 1978).
ویگوتسکی، آل. اس. (1393). اندیشه و زبان (ترجمه حبیبالله قاسمزاده). تهران: ارجمند (تاریخ انتشار اثر به زباناصلی، 1981).
هوشمند جا، منیژه؛ علیآبادی، خدیجه؛ نیلی، محمدرضا؛ محمدی، آیین و دلاور، علی. (1396). طراحی و اعتباریابی الگویی آموزش مبتنی بر موبایل برای خود مراقبتی بیماران دیابتی. دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 10(4)، 321 ـ 312.
هولفیش، گوردون و اسمیت، فیلیپ. (1385). تفکر منطقی روش تعلیم و تربیت (ترجمه علی شریعتمداری). تهران: سمت.
Alisjahbana, T. S. (1986). The relation of language, thought and culture as reflected in the development of the Indonesien language. Int7. /. Soc. Lang. 62, 25-49.
Allahyar, N. & Nazari, A. (2012). Potentiality of Vygotsky sociocultural theory in exploring the role of teacher perceptions, expectations and interaction strategies. WoPaLP, 6, 79-92.
Alves, P. F. (2014). Vygotsky and Piaget: scientifc concepts. Psychology in Russia: State of the Art. 7(3), 24-34.
Aytug, Z. G. Rua, T. Brazeal, D. V. Almaraz, J. A. & González, B. C. (2018). A socio-cultural approach to multicultural experience: Why interactions matter for creative thinking but exposures don’t. International Journal of Intercultural Relations, 64, 29-42.
Berk, L. E. (2000). Child development. Boston: Allyn and Bacon.
Chen, N. (2008). Instructional design methodologies. In Kidd, T. T. & Song, H. Handbook of research on instructional systems and technology. (pp. 1-14). Hershey: New York.
Choudaraju, N. (2018). Literature and translation studies. International journal of English language. 5(1), 233-238.
Davies, D. (2015). A Model of Critical Thinking in Higher Education. Higher Education: Handbook of Theory and Research 30. Australia: Switzerland.
Diethelm, J. (2019). Embodied Design Thinking. The Journal of Design, Economics, and Innovation, 5(1), 44-55.
Dombaycı, M, A. (2014). Models of Thinking Education and Quadruple Thinking. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 5(4), 11-28.
Ghassemzadeh, H. (2005). Vygotsky's mediational psychology: A new conceptualization of culture, signification and metaphor. Language Sciences, 27, 281–300.
Ha. E. (2016). A Study on Instructional Model of Convergence Design based on Design Thinking. Journal of the Korea Institute of Spatial Design, 11(3), 9-23.
Johnson-laird, P.N. (1998). A taxonomy of thinking. In R.J. Sternberg & E.E. Smith (Eds.). The psychology of human thought. Cambridge: The Cambridge University Press.
Jonassen, D. H. (1998). Designing constructivist learning environment. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional theories and models: 2nd ed. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
King, N. & Horrocks, C. (2010). Interview in qualitative research. London: Sage.
Kozulin, A. (2003). Vygotsky’s Educational Theory in Cultural Context. New York: Cambridge University Press.
Lmai, M. Kanero, J. & Masuda, T. (2016). The relation between language, culture, and thought. Current Opinion in Psychology, 8, 70–77.
Morcom, V. (2014). Scaffolding social and emotional learning in an elementary classroom community: A sociocultural perspective. International Journal of Educational Research, 67, 18-29.
Morrison, G. R. Ross, S. M. & Kemp, J. E. (2004). Designing effective instruction (4nd ed.). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Newman, S. (2018). Vygotsky, Wittgenstein, and sociocultural theory. J Theory Soc Behavior, 48, 350-368.
Niu, R. Lu, K. & You, X. (2018). Oral language learning in a foreign language context: Constrained or constructed? A sociocultural perspective System, 74, 38-49.
Ozbek, G. (2009). Development of instructional design model for dram course offered in faculty of education. The thesis for the degree of Master of Science. Middle East Technical University.
Paul, R. & Elder, L. (2005). The miniature guide to Critical Thinking Concepts and tools. The Foundation for Critical Thinking, 6-23.
Petchtone, P. (2014). The development of instructional model integrated with thinking skills and knowledge constructivism for undergraduate students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 4283 – 4286.
Roth, W. M. (2013). An Integrated Theory of Thinking and Speaking that Draws on Vygotsky and Bakhtin/Vološinov. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal. 1, 32-53.
Sadat Sajadi, S. (2013). The 7Ms pedagogy model: Instructional design for learners with attention deficit hyperactivity disorder. Dissertation Doctor of Philosophy. Brunel University: Brunel Business School.
Samuelsson, R. (2018). Children's explorations of the concept of spinning in preschool: Science learning in mediated activity. Learning, Culture and Social Interaction. 17, 90-102.
Santrok, J. W. (2011). Educational psychology. (5th ed.). New York: McGrawHill.
Shooshtari, Z. H. (2014). ZPD, Tutor; Peer Scaffolding: Sociocultural Theory in Writing Strategies Application. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 98, 1771-1776.
Silseth, K. & Erstad, O. (2018). Connecting to the outside: Cultural resources teachers use when contextualizing instruction. Learning, Culture and Social Interaction, 17, 56-68.
Smagorinsky, P. (2018). Deconflating the ZPD and instructional scaffolding: Retranslating and reconceiving the zone of proximal development as the zone of next development. Learning, Culture and Social Interaction, 16, 70-75.
Smit, J. Gijsel, M. Hotze, A. & Bakker, A. (2018). Scaffolding primary teachers in designing and enacting languageoriented science lessons: Is handing over to independence a fata morgana? Learning, Culture and Social Interaction, 18, 72-85.
Tiruneh, D. T. Cock, M.D. & Elen, J. (2018). Designing Learning Environments for Critical Thinking: Examining Effective Instructional Approaches. Int J of Sci and Math Educ, 16, 1065–1089.
Vong, S. A. & Kaewurai, W. (2016). Instructional model development to enhance critical thinking and critical thinking teaching ability of trainee students at regional teaching training center in Takeo province, Cambodia. Kasetsart Journal of Social Sciences, Xxx, 1-8.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher mental process. Cambridge. MA: Harward University Press.
Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language. Cambridge. MA: MIT Press.