TY - JOUR ID - 13428 TI - تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - حیدری, جمشید AU - علی آبادی, خدیجه AU - ابراهیمی قوام, صغری AU - پورروستایی, سعید AD - دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشیار گروه آموزشی روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیف تهران، ایران. AD - استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 60 SP - 41 EP - 82 KW - الگوی طراحی آموزشی KW - الگوی طراحی آموزش تفکر KW - اعتبارسنجی درونی KW - نظریه اجتماعی - فرهنگی ویگوتسکی DO - 10.22054/jep.2021.43942.2714 N2 - چکیدهاین پژوهش با هدف تدوین الگوی طراحی آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی‌ـ‌فرهنگی ویگوتسکی انجام شده است. روش پژوهش آمیخته وطرح پژوهش آمیخته اکتشافی است. این طرح از دو بخش متوالی کیفی و کمّی تشکیل شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون، متون علمی که به روش هدفمند انتخاب شد و شامل 18 کتاب و 40 مقاله بود، مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت. همچنین به روش گروه کانونی با 6 نفر از متخصصان طراحی آموزشی و روان‌شناسی تربیتی مصاحبه صورت گرفت و الگو تدوین شد. در بخش کمّی، الگوی تدوین شده، مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. برای اعتبارسنجی درونی، الگوی طراحی‌شده به همراه یک پرسش‌نامه محقق ساخته با تعیین روایی و ضریب پایایی 72/ به روش آلفای کرانباخ، برای 15 نفر از متخصصان جهت قضاوت، ارسال و داده‌ها تحلیل شد. از بین مضامین استخراج شده، با نظر متخصصین 3 مضمون فراگیر و 15 مضمون سازمان دهنده انتخاب و پس از تعیین تعامل بین آن‌ها، در قالب یک الگو ارائه شد. تحلیل داده‌های حاصل از اجرای پرسش‌نامه محقق ساخته جهت اعتبار سنجی درونی الگو با آزمون t تک نمونه‌ای نشان داد که میانگین پاسخ-های نظر دهندگان به هر سوأل به طور معناداری بالاتر از میانگین نمرات در هر سوأل است و در نتیجه الگو از اعتبار درونی مناسب برخوردار است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_13428.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_13428_dc98c7698f46c4530aadc19fba541e72.pdf ER -