روانشناسی یادگیری
مهدی عبداله زاده رافی؛ فاطمه فاضلی فارسانی؛ سعید آریاپوران
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کاربست اثربخشی خانههای الکانین بر بهبود آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن بود. به همین منظور در یک طرح آزمایشی تک آزمودنی، 5 دانشآموز (3 دختر و 2 پسر) پایه سوم دبستان انتخاب شدند. با استفاده آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1384) و آزمون آگاهی واجشناختی (دستجردی و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کاربست اثربخشی خانههای الکانین بر بهبود آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن بود. به همین منظور در یک طرح آزمایشی تک آزمودنی، 5 دانشآموز (3 دختر و 2 پسر) پایه سوم دبستان انتخاب شدند. با استفاده آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1384) و آزمون آگاهی واجشناختی (دستجردی و سلیمانی، 1384)، سیالی خواندن و آگاهی واجشناختی شرکتکنندگان قبل از مداخله سنجش شد. سپس در طی 11 جلسه انفرادی، 44 کلمه به شرکتکنندگان آموزش داده شد. درنهایت، یک هفته پس از مداخله، دوباره سیالی خواندن و آگاهی واجشناختی شرکتکنندگان سنجش شد. برای تحلیل دادهها، علاوه بر تحلیل دیداری نمودار، از فرمول درصد بهبودی و آزمون آماری ویلکاکسون نیز استفاده شد. یافتهها نشان داد که استفاده از خانههای الکانین باعث بهبود آماری معنادار آگاهی واجشناختی شده است. همچنین، سیالی خواندن دانشآموزان شرکتکننده در پژوهش، هم به لحاظ آماری و هم به لحاظ بالینی بهصورت معناداری بهبود یافته بود. خانههای الکانین بهعنوان یک روش آوایی و چند حسی میتواند آگاهی واجشناختی و سیالی خواندن دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن را بهبود ببخشد.
محمدعلی محمدیفر؛ دکتر محمدعلی بشارت؛ دکتر مریم قاسمی؛ محمود نجفی
دوره 3، شماره 9 ، مهر 1386، ، صفحه 22-46
چکیده
هدف: تعیین میزان شیوع ناتوانیهای ویژه یادگیری و انواع آن به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی در دانشآموزان ابتدایی شهر شیراز هدف اصلی این تحقیق بود. روش: در این پژوهش، ابتدا از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر(فرم معلم)، جهت غربالگری دانشآموزان مبتلا به اختلالات رفتاری استفاده گردید. به این ترتیب تعداد 401 دانشآموز (200 پسر و 201 دختر) ...
بیشتر
هدف: تعیین میزان شیوع ناتوانیهای ویژه یادگیری و انواع آن به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی در دانشآموزان ابتدایی شهر شیراز هدف اصلی این تحقیق بود. روش: در این پژوهش، ابتدا از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر(فرم معلم)، جهت غربالگری دانشآموزان مبتلا به اختلالات رفتاری استفاده گردید. به این ترتیب تعداد 401 دانشآموز (200 پسر و 201 دختر) که مبتلا به اختلالات رفتاری نبودند مورد بررسی قرار گرفتند. این تعداد دانشآموز با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. چک لیست مایکل باست و چک لیستهای اختصاصی مرکز ناتوانیهای یادگیری شهر شیراز در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: نتایج به دست آمده، همسانی درونی، پایایی باز آزمایی و روایی چک لیستها را تأیید کردند. همچنین میزان شیوع ناتوانیهای یادگیری 7/9 درصد، نارساخوانی 7/8 درصد، ناتوانیهای ریاضی 7/6 درصد و ناتوانیهای دیکته 2/7 درصد کل گروه نمونه به دست آمد. با استفاده از آزمون نسبتها در هیچ یک از انواع ناتوانیها تفاوت معنیداری بین نسبت مبتلایان دختر و پسر، همچنین نسبت مبتلایان کلاس سومی و کلاس چهارمی به دست نیامد.نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که مدارس ابتدایی جهت پیشگیری و درمان ناتوانیهای یادگیری نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامه ریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی و درمانی میتوانند سودمند باشد.