محمدعلی محمدیفر؛ دکتر محمدعلی بشارت؛ دکتر مریم قاسمی؛ محمود نجفی
دوره 3، شماره 9 ، مهر 1386، ، صفحه 22-46
چکیده
هدف: تعیین میزان شیوع ناتوانیهای ویژه یادگیری و انواع آن به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی در دانشآموزان ابتدایی شهر شیراز هدف اصلی این تحقیق بود. روش: در این پژوهش، ابتدا از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر(فرم معلم)، جهت غربالگری دانشآموزان مبتلا به اختلالات رفتاری استفاده گردید. به این ترتیب تعداد 401 دانشآموز (200 پسر و 201 دختر) ...
بیشتر
هدف: تعیین میزان شیوع ناتوانیهای ویژه یادگیری و انواع آن به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی در دانشآموزان ابتدایی شهر شیراز هدف اصلی این تحقیق بود. روش: در این پژوهش، ابتدا از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر(فرم معلم)، جهت غربالگری دانشآموزان مبتلا به اختلالات رفتاری استفاده گردید. به این ترتیب تعداد 401 دانشآموز (200 پسر و 201 دختر) که مبتلا به اختلالات رفتاری نبودند مورد بررسی قرار گرفتند. این تعداد دانشآموز با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. چک لیست مایکل باست و چک لیستهای اختصاصی مرکز ناتوانیهای یادگیری شهر شیراز در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: نتایج به دست آمده، همسانی درونی، پایایی باز آزمایی و روایی چک لیستها را تأیید کردند. همچنین میزان شیوع ناتوانیهای یادگیری 7/9 درصد، نارساخوانی 7/8 درصد، ناتوانیهای ریاضی 7/6 درصد و ناتوانیهای دیکته 2/7 درصد کل گروه نمونه به دست آمد. با استفاده از آزمون نسبتها در هیچ یک از انواع ناتوانیها تفاوت معنیداری بین نسبت مبتلایان دختر و پسر، همچنین نسبت مبتلایان کلاس سومی و کلاس چهارمی به دست نیامد.نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که مدارس ابتدایی جهت پیشگیری و درمان ناتوانیهای یادگیری نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامه ریزی، تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی و درمانی میتوانند سودمند باشد.