روانشناسی یادگیری
نسترن سادات نقیب الساداتی؛ جواد مصرآبادی؛ ابوالفضل فرید
چکیده
در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی پرداختهاند ولی نتایج بسیاری از آنها باهم متناقض بوده است؛ بنابراین انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهشهای موجود در زمینه تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی است. روش مورداستفاده ...
بیشتر
در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی پرداختهاند ولی نتایج بسیاری از آنها باهم متناقض بوده است؛ بنابراین انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهشهای موجود در زمینه تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی است. روش مورداستفاده این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری کلیه پژوهشهای منتشرشده در کشور بین سالهای 1370 تا 1400 بود. بعد از بررسی پژوهشهای اولیه بر اساس ملاکهای ورود و خروج، 146 اندازه اثر از 80 پژوهش منتخب وارد فرآیند تحلیل شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از چکلیست مصرآبادی (1395) و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از اندازهاثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی، نمودار قیفی و تحلیل حساسیت استفاده شد. در این پژوهش از بین انواع شاخصهای d از شاخص g هجز استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت بهدستآمده در شاخص هیجان های تحصیلی کل و انواع هیجانها، با توجه به تفسیر معیار d کوهن پایینتر از سطح کوچک است. با توجه به ناهمگنی اندازههای اثر، به تحلیل زیر مؤلفهها پرداخته شد. مبتنی بر اندازههای اثر بهدستآمده بین دختران و پسران در شاخص هیجان های تحصیلی کل و انواع هیجانها تفاوتی وجود ندارد.