محمد مهراد صدر؛ غلامرضا چلبیانلو؛ رضا عبدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی راهبردهای تنظیم هیجانی بر اساس عوامل شخصیت و مراحل رشد شناختی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش حاضر تمام دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری بودند. 381 نفر (192 زن، 189 مرد) از دانشجویان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ)، فرم کوتاه پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی راهبردهای تنظیم هیجانی بر اساس عوامل شخصیت و مراحل رشد شناختی انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش حاضر تمام دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری بودند. 381 نفر (192 زن، 189 مرد) از دانشجویان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ)، فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO-FFI) و پرسشنامه عقاید اصول اجتماعی (SPBI) پاسخ دادند؛ برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی پژوهش نشان داد که بازارزیابی با برونگرایی، مردمآمیزی و وجدان، رابطه مثبت معنادار و سرکوب با روانرنجوری و تفکر محافظهکار رابطه مثبت و با برونگرایی، گشودگی، وجدان و تفکر دیالکتیکی رابطه منفی معنادار دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل وجدان، تفکر جمعی و تفکر قالبی توانستند بهطور معنادار 12 درصد واریانس نهایی بازارزیابی را تبیین و پیشبینی نمایند و همچنین عوامل برونگرایی، گشودگی و تفکر دیالکتیکی توانستند 11 درصد واریانس نهایی سرکوب را بهصورت معنادار تبیین و پیشبینی کنند. بهطور کلی میتوان اینگونه نتیجه گرفت که رشد شناختی افراد و ویژگیهای شخصیتی آنها در نحوۀ تنظیم هیجانها توسط افراد نقش مهمی دارند.