بهروز ناظمی پور؛ عباس رحیمی نژاد؛ الهه حجازی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی با تأکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی با تأکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه لنگرگاههای شغلی شاین، فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو و پرسشنامه یادگیری فردی بود. اعتبار پرسشنامهها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تأیید شده است. با مطالعه آزمایشی روی 30 نفر از دانشجویان پایایی پرسشنامههای آرزوهای شغلی و ویژگیهای شخصیتی و یادگیری فردی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 86/0 و 90/۰ به دست آمد. دادهها توسط نرمافزار spss و Amosر دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) تجزیهوتحلیل شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد ، که ویژگیهای شخصیتی در سطح خطای 05/0>p با آرزوهای شغلی رابطه معنادار دارند. افزون بر این اثر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر یادگیری فردی مثبت و معنادار میباشد. علاوه بر این اثر مستقیم یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی مثبت و معنادار بود. در انتها بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افراد با شناخت ویژگیهای شخصیتی و میزان یادگیری فردی و تأثیر آنها بر آرزوهای شغلی، میتوانند به انتخاب شغل مناسب دست یابند.