روانشناسی یادگیری
سید نبی الله قاسم تبار؛ محبوبه حسینی؛ محسن حاجی تبار فیروزجایی؛ نفیسه گودرزی
دوره 11، شماره 37 ، مهر 1394، ، صفحه 139-159
چکیده
پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیشدبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری بهرههوشکلامی و غیرکلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان مورد بحث قرار گرفت.پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیشدبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری بهرههوشکلامی و غیرکلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر تواناییهوشی کودکان پیشدبستان مورد بحث قرار گرفت.