علی محمد رضایی؛ فائزه جهان؛ معصومه رحیمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش انگیزه پیشرفت و اهداف پیشرفت در عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. به این منظور تعداد 246 دانشجو از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر آبدانان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به پرسشنامه انگیزه پیشرفت (AMQ) و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور پاسخ دادند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش انگیزه پیشرفت و اهداف پیشرفت در عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. به این منظور تعداد 246 دانشجو از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر آبدانان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به پرسشنامه انگیزه پیشرفت (AMQ) و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور پاسخ دادند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد از بین مؤلفههای انگیزه پیشرفت، مؤلفه سختکوشی و از بین مؤلفههای اهداف پیشرفت، مؤلفه اهداف پیشرفت تبحرگرا تأثیر معنیداری در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی دارند و مجموعاً 21 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند. تلویحات کاربردی این یافته این است که بهمنظور صرفهجویی در امکانات و منابع و همچنین صرفهجویی در زمان از بین 8 مؤلفه مورد بررسی صرفاً برنامهریزی جهت تقویت و ارتقاء دو مؤلفه سختکوشی و اهداف تبحری برای بهبود عملکرد تحصیلی کفایت میکند و نیازی به تدارک برنامه بهبود در سایر مؤلفهها نمیباشد.