سیدعلی شریف زاده؛ احمد برجعلی؛ حسین اسکندری؛ نورعلی فرخی؛ فرامرز سهرابی
چکیده
چکیده این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای روانشناختی در جذب معلمان ابتدایی انجام گرفته است، از آنجائیکه آموزش وپرورش دوره ابتدایی در تکوین رشد شناختی، عاطفی، و اجتماعی کودکان، نقش مهمی بعهده دارد، بدیهی است که معلمان دوره ابتدیی هم به جهت دانش و هم به لحاظ مهارتهای فنی باید سرآمد معلمان دورههای دیگر تحصیلی باشند. تحقیق حاضر ...
بیشتر
چکیده این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای روانشناختی در جذب معلمان ابتدایی انجام گرفته است، از آنجائیکه آموزش وپرورش دوره ابتدایی در تکوین رشد شناختی، عاطفی، و اجتماعی کودکان، نقش مهمی بعهده دارد، بدیهی است که معلمان دوره ابتدیی هم به جهت دانش و هم به لحاظ مهارتهای فنی باید سرآمد معلمان دورههای دیگر تحصیلی باشند. تحقیق حاضر به روش کیفی انجام شده، و از فرایند کد گذاری برای دسته بندی دادهها استفاده شده است، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 12 نفر از صاحب نظران تعلیم وتربیت کشور بوده است، نمونهگیری بصورت هدفمند، ابزار پرسشنامه نیمه ساختارمند، گردآوری دادهها در مصاحبه با 12 نفر از صاحب نظران در نظام تعلیم وتربیت کشور که مسلط به دانش روانشناختی بودند، به اشباع نظری رسید. یافتههای این پژوهش را میتوان در سه دسته بیان کرد، دسته اول ویژگیهای شناختی شامل: قدرت تحلیل، درایت، خلاقیت و نوآوری، تفکر انتقادی، هوش بالا و حافظه قوی. دسته دوم ویژگیهای عاطفی شامل: خوشرویی و خوشخلقی، علاقه به معلمی، ثبات عاطفی، فروتنی و انصاف. و دسته سوم ویژگیهای شخصیتی شامل: صداقت، مسئولیتپذیری، سعهصدر، آراستگی، مدیریت کلاس، وارستگی، تعامل اجتماعی بالا، مثبت اندیشی و عزتنفس است. مهمترین نتایج این تحقیق بیانگر تاثیر ویژگی روانشناختی معلمان، در ارتقای کفایت و صلاحیت حرفهای آنان بوده و به کارائی و اثریخشی نظام آموزشی منجر خواهد شد، و لذا توجه به این ویژگیها معلمان شایسته تری را جذب نظام تعلیم وتربیت مینماید.