مائده جلائی؛ لیلا چراغ ملایی؛ روشنک خدابخش پیرکلانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با استعداد پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی منطقه سه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با استعداد پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی منطقه سه تهران بودند. از میان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 3، مدرسهای بهطور تصادفی انتخاب شد. از میان دانشآموزان بااستعداد در پایههای مورد نظر تعدادی دانشآموز بنابر تشخیص آموزگاران کلاسشان انتخاب شدند. سپس از میان آنها تعداد 30 دانشآموز به تصادف انتخاب شدند و بااستعداد بودن آنها نیز از طریق آزمون هوش گاردنر تائید شد. دانشآموزان بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. بسته بازی بر اساس نظریه و کتابهایی در زمینه بازی و هوش اخلاقی بوربا (2001) طراحی شد و به تائید پنج متخصص روانشناسی کودک و نوجوان رسید. این بسته در گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعته اجرا شد. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو (1389)، هوشاخلاقی علیاکبریدهکردی، گلپایگانی و محتشمی (1394) و هوش چندگانه گاردنر بود. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس برای دو متغیر وجدان و خویشتنداری و نیز آزمون t برای متغیر مسئولیتپذیری نشان داد که بسته بازی طراحی شده در افزایش مؤلفههای وجدان (003/0 = p)، خویشتنداری (006/0= p)، و مسئولیتپذیری (001/0= p) مؤثر واقع شده است و بهطور معناداری نمرات پسآزمون گروه آزمایش در این سه مؤلفه از گروه کنترل بالاتر بود. مرحله پیگیری به دلیل محدودیت زمانی و در دسترس نبودن نمونه مورد مطالعه اجرا نشد.
روانشناسی یادگیری
لیلا چراغ ملایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل دورة تأمین مدرس برنامة ملّی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب)، نظارت و ارزشیابی این دوره در طول سال های 93-95 است. در اولین گام با انجام مطالعات کتابخانه ای مدلی برای ارزیابی کیفیت آموزش دورة تأمین مدرّسان میانی انتخاب شد .در گام دوم با استفاده از مدل ، به مقایسه و دسته بندی این معیارها و شاخص ها نسبت به یکدیگر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل دورة تأمین مدرس برنامة ملّی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب)، نظارت و ارزشیابی این دوره در طول سال های 93-95 است. در اولین گام با انجام مطالعات کتابخانه ای مدلی برای ارزیابی کیفیت آموزش دورة تأمین مدرّسان میانی انتخاب شد .در گام دوم با استفاده از مدل ، به مقایسه و دسته بندی این معیارها و شاخص ها نسبت به یکدیگر پرداخته شد.در گام سوم، پرسشنامه ای برای سنجش معیارها و شاخص های یافته شده طراحی شد و در گام چهارم، با استفاده از همان شاخص ها به ارزیابی عملکرد دوره های آموزشی برگزار شده در سال های 93، 94 و 95 پرداخته شده است. داده های حاصل از پرسشنامه در دو سطح کمی و کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. در بخش کمی با استفاده از نرم افزار Spss23 و با آزمون آماری تحلیل واریانس،نتایج بررسی و تحلیل شدند. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انتقادات، پیشنهادها و نظرات شرکت کنندگان دورة تأمین مدرسان استانی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در جداولی خلاصه شدند. یافته ها نشان دادند که محتوای علمی، کیفیت محیط آموزشی و روش تدریس اعضای هیئت علمی در سال 95 به طور معناداری از سال های 93 و 94 بهتر بوده است. تحلیل نتایج مسایلی را مطرح ساخت که پاسخ به آن ها و برنامه ریزی مناسب ، می تواند گام موثری در بالا بردن کیفیت دورة تأمین مدرس برنامة شهاب باشد.