حسین زنگنه؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ هاشم فردانش؛ علی دلاور
دوره 10، شماره 33 ، مهر 1393، ، صفحه 87-111
چکیده
نظریهی یادگیری زایشی از جمله نظریههایی است که به آموزش در عصر دانش توجه داشته و به دنبال پرورش آن دسته از مهارتها و قابلیتهایی در یادگیرندگان است که آنها بتوانند آموختههای خود را پایهای برای کسب مهارتها و شایستگیهای بعدیشان قرار دهند. به عبارتی به زایش و خلق دانش دست پیدا کنند. پژوهش حاضر در راستای مدلسازی ...
بیشتر
نظریهی یادگیری زایشی از جمله نظریههایی است که به آموزش در عصر دانش توجه داشته و به دنبال پرورش آن دسته از مهارتها و قابلیتهایی در یادگیرندگان است که آنها بتوانند آموختههای خود را پایهای برای کسب مهارتها و شایستگیهای بعدیشان قرار دهند. به عبارتی به زایش و خلق دانش دست پیدا کنند. پژوهش حاضر در راستای مدلسازی این نظریه برای کاربردی نمودن آن در کلاس درس در راستای بهبود تفکر تحلیلی و با روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و با طرح تدوین مدل انجام شد که در تحقیق کیفی از پژوهش تکوینی و در تحقیق کمی از روش آزمایشی بهره گرفت. سؤالات تحقیق کیفی عبارت بودند از: مولفههای این مدل کداماند؟ و همچنین روند طراحی آموزشی براساس این مدل چگونه است؟ فرضیههای تحقیق کمی نیز عبارت بودند از: مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری تحلیلی دانشآموزان در زیستشناسی میشود (فرضیهی اصلی) و فرضیههای فرعی شامل: الف) دانشآموزان با استفاده از مدل یادگیری زایشی میتوانند عناصر مختلف یک مطلب را مشخص سازند. ب) مدل یادگیری زایشی موجب میشود تا دانشآموزان بتوانند روابط میان عناصر مختلف یک مطلب را نشان دهند. نهایتاً ج) دانشآموزان با استفاده از مدل یادگیری زایشی میتوانند مثال و نمونههای مختلف را با هم مقایسه نمایند. یافتههای حاصل از پژوهش بیانگر مدلی از یادگیری زایشی بود که مولفهها را مشخص ساخته و روند طراحی آموزشی براساس آن را نیز به روشنی بیان کرد. همچنین فرضیههای تحقیق نیز تأیید شدند و بیانگر این بودند که مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری تحلیلی دانشآموزان در سطح تحلیل در درس زیستشناسی میگردد.
حسین زنگنه؛ حمیده جعفریفر؛ هاشم فردانش
دوره 8، شماره 23 ، فروردین 1391، ، صفحه 74-96
چکیده
الگوی طراحی یادگیری زایشی براساس نظریه یادگیری زایشی ویت راک (1974) تدوین شده است و تأکید بر نقش فعال یادگیرنده در جریان یادگیری با استفاده از خلق رابطهها و معناها دارد. در این پژوهش سؤال تحقیق عبارت بود از: آیا یادگیرندههای آموزش دیده با استفاده از الگوی طراحی یادگیری زایشی عملکرد بهتری نسبت به یادگیرندههای آموزش دیده با الگوی ...
بیشتر
الگوی طراحی یادگیری زایشی براساس نظریه یادگیری زایشی ویت راک (1974) تدوین شده است و تأکید بر نقش فعال یادگیرنده در جریان یادگیری با استفاده از خلق رابطهها و معناها دارد. در این پژوهش سؤال تحقیق عبارت بود از: آیا یادگیرندههای آموزش دیده با استفاده از الگوی طراحی یادگیری زایشی عملکرد بهتری نسبت به یادگیرندههای آموزش دیده با الگوی طراحی به روش متعارف در آزمون پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دارند؟ فرضیه این تحقیق هم عبارت بود از: دانشآموزان آموزش دیده با الگوی طراحی یادگیری زایشی عملکرد بهتری نسبت به دانشآموزان آموزش دیده با الگوی طراحی به روش متعارف در آزمون پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دارند. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدارس دوم راهنمایی دخترانه شهر کلاردشت بود و گروههای نمونه نیز دو کلاس با حجم 50 نفر بودند (26 نفر گروه آزمایش و 24 نفر گروه کنترل) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نتایج پژوهش بیانگر تأیید فرضیه پژوهش بود.