ابوالفضل مرادی؛ زینت نیک آیین؛ جاسم منوچهری؛ فریده گنجویی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سیستم های مغزی رفتاری بر تنهایی اجتماعی و ملال فراغت با نقش تعدیلگر آموزش فعالیت بدنی در سالمتدان شهر تهران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات فرا اثباتگرا، از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بوده که بهصورت میدانی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل سیستم های مغزی رفتاری بر تنهایی اجتماعی و ملال فراغت با نقش تعدیلگر آموزش فعالیت بدنی در سالمتدان شهر تهران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات فرا اثباتگرا، از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بوده که بهصورت میدانی به اجرا درآمده است. جامعه آماری پژوهش را سالمندان شرکتکننده در پارکها و حاضر در فعالیتهای بدنی تشکیل میدهند. نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول حجم نمونه معادلات ساختاری و به روش خوشهای از مناطق تهران به تعداد 189 نفر تشکیل دادند. ابزار تحقیق شامل پنج پرسشنامه بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از بسته آماری SPSS ویرایش 25 و Smart pls نسخه 3 استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که سیستم های مغزی رفتاری و مولفه های آن بر تنهایی اجتماعی سالمندان شرکت کننده در آموزش فعالیت های بدنی تأثیر معناداری ندارد. در نهایت یافته ها بیانگر این بود که آموزش فعالیت بدنی به عنوان متغیر تعدیلگر در رابطه علی تنهایی اجتماعی محسوب نمی گردد اما در رابطه علی سیستم های مغزی رفتاری بر تنهایی اجتماعی اثر تعدیلی مثبت دارد