پورجمشیدی، مریم. (1392). تعیین عوامل مؤثر بر تعامل در آموزش مبتنی بر وب و ارائه الگوی مناسب جهت بهبود آن. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، رساله دکتری جهت اخذ دکتری تخصصی (Ph.D) در رشته تکنولوژی آموزشی.
حسینی، ر و کاردان، ا. (1392). تأثیر پویائی سطح دشواری محتوا بر توالیبخشی قطعات آموزشی با استفاده از انتگرال فازی چوکت و نظریۀ پرسش-پاسخ. مجموعه مقالات سومین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی آموزش و یادگیری الکترونیکی. تهران: دانشگاه تهران.
زارعی زوارکی، ا و سیدی نظرلو، ط. (1392). سنجش میزان تعامل در برنامۀ درسی الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی. 4(11):164-147.
شهامت، ف؛ کدیور، پ و فرزاد، و. (1387). سبکهای شناختی و خود- تنظیمی در محیط یادگیری به کمک رایانه و مقایسه آن با محیطهای سنتی. فصلنامه تعلیم و تربیت. 24(94): 58 – 41.
فردانش، هاشم. (1383). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
گریسون، دی و اندرسون، تری. (2000). یادگیری الکترونیکی در قرن 21، ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی. تهران: علوم و فنون.
Bernard, R. M., Abrami, P. C., Borokhovski, E., Wade, C. A., Tamim, R. M., Surkes, M. A., & Bethel, E. C. (2009). A meta-analysis of three types of interaction treatments in distance education. Review of Educational research, 79(3), 1243-1289.
Chou, C. (2003). Interactivity and interactive functions in web‐based learning systems: a technical framework for designers. British Journal of Educational Technology, 34(3), 265-279.
Dennen*, V. P. (2005). From message posting to learning dialogues: Factors affecting learner participation in asynchronous discussion. Distance Education, 26(1), 127-148.
Gillingham, P. (2009). Ghosts in the machine: Student participation and grade attainment in a web‐assisted social work course. Social work education, 28(4), 423-435.
Hawisher, G. E., & Pemberton, M. A. (1998). Writing across the curriculum encounters asynchronous learning networks. Electronic communication across the curriculum, 17-39.
Hirumi, A. (2002). A framework for analyzing, designing, and sequencing planned elearning interactions. Quarterly Review of Distance Education, 3(2), 141-60.
Howard, J. R. (2002). Do college students participate more in discussion in traditional delivery courses or in interactive telecourses? A preliminary comparison. The Journal of Higher Education, 73(6), 764-780.
Jiang, M., & Ting, E. (2000). A study of factors influencing students’ perceived learning in a web-based course environment. International Journal of Educational Telecommunications, 6(4), 317-338.
Jung, I., Choi, S., Lim, C., & Leem, J. (2002). Effects of different types of interaction on learning achievement, satisfaction and participation in web-based instruction. Innovations in education and teaching international, 39(2), 153-162.
McGorry, S. Y. (2003). Measuring quality in online programs. The Internet and Higher Education, 6(2), 159-177.
Morrow, R. G. (2007). Interactivity in an online learning environment: A case study of participant experience in professional development. Unpublished doctoral dissertation, Griffith University, Brisbane.
Muirhead, B., & Juwah, C. (2005). Interactivity in computer-mediated college and university education: A recent review of the literature. Insights for Teachers and Students, 11.
Nipper, S.(1989). In Mind weave: Communication, computers and distance education, Third generation distance learning and computer conferencing, eds Mason R, Kaye A (Pergamon, Oxford, UK), pp 63–73.
Palmer, S., Holt, D., & Bray, S. (2008). Does the discussion help? The impact of a formally assessed online discussion on final student results. British Journal of Educational Technology, 39(5), 847-858.
Song, H. (2004). The perceptions of college students regarding the instructional quality of online courses delivered via WebCT. In E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (pp. 2141-2146). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Thurmond, V. A& Wambach, K. (2004). Understanding interactions in distance education: A review of the literature. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 1(1). Pp. 9-26.
Van Merriënboer, J. J., & Ayres, P. (2005). Research on cognitive load theory and its design implications for e-learning. Educational Technology Research and Development, 53(3), 5-13.