جوادی بورا، محمدعلی؛ ابراهیمزاده، عیسی؛ فرجاللهی، مهران و سرمدی، محمدرضا. (1390). طراحی مدل ارزیابی اثربخشی نظام آموزش از راه دور در دانشگاه پیام نور. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، شماره اول، 98-79.
دلاور، علی. (1388). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات دانشگام پیام نور.
رستگار، احمد؛ حجازی، الهه؛ لواسانی، مسعود و قربان جهرمی، رضا. (1388). باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی نقش اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی. پژوهشهای روانشناختی، 12(1 و 2)، 25-11.
فردانش، هاشم. (1390). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
فلورین، لنی و هگرتی، جان. (1390). فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیازهای آموزشی ویژه، ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی. تهران: آوای نور (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2004).
کوپایی حاجی، شیرزاد؛ نجفی هزارجریبی، حبیب اله؛ سرمدی، محمدرضا و فرج الهی، مهران. (1393). طراحی مدل مطلوب مدیریت آموزش از راه دور در نظام آموزش عالی با تأکید بر عامل محیطی و فناوریهای نوین، دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، دوره چهارم، شماره 7، 178-163.
لشین، سینتیا. بی؛ پولاک، جولین؛ و رایگلوث، چارلز، ام. (1385). راهبردها و فنون طراحی آموزشی، ترجمه هاشم فردانش. تهران: سمت.(2006).
نوروزی، داریوش و رضوی، سید عباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: سمت.
Daniel, J. (2012). Making sense of MOOCs: Musings in a maze of myth, paradox and possibility. Journal of interactive Media in education, 2012(3).
Druin, A. (2009). Mobile technology for children: Designing for interaction and learning. Morgan Kaufmann.
Elias, T. (2010). Universal instructional design principles for Moodle. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 11(2), 110-124.
Fini, A. (2009). The technological dimension of a massive open online course: The case of the CCK08 course tools. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 10(5).
Gayoung, L. E. E., Sunyoung, K. E. U. M., Myungsun, K. I. M., Yoomi, C. H. O. I., & Ilju, R. H. A. (2016). A Study on the Development of a MOOC design Model. Educational Technology International, 17(1), 1-37.
Goh, T. T. (Ed.). (2009). Multiplatform E-Learning Systems and Technologies: Mobile Devices for Ubiquitous ICT-Based Education: Mobile Devices for Ubiquitous ICT-Based Education. IGI Global.
Guardia, L., Maina, M., & Sangra, A. (2013). Mooc design principles:A pedagogical approach from the learners perspective. Elearning papers, (33).
Heinich, R., Molenda, M., Russell., J. D., & Smaldino, S. E. (2014). Instructional media and technologies for learning. Upper SaddleRiver, N J:Pearson Education. Foundations of educational Theory for Online Learning۲۷.
Kanuka, H. (2007). Instructional Design and e-Learning: A Discussion of Pedagogical Content Knowledge as a Missing Construct. E-Journal of Instructional Science and Technology (e-JIST). 9 (2). Retrieved July 18, 2007.
Kop, R., Fournier, H., & Mak, J. S. F. (2011). A pedagogy of abundance or a pedagogy to support human beings? Participant support on massive open online courses. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(7), 74-93.
Li, Y., & Powell, S. (2016). CETIS MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education.
Liu, H., Huang, R., Salomaa, J., & Ma, D. (2008, March). An activity-oriented design framework for mobile learning experience. In Wireless, Mobile, and Ubiquitous Technology in Education, 2008. WMUTE 2008. Fifth IEEE International Conference on (pp. 185-187). IEEE.
Palloff, R. M., & Pratt, K. (2002). Lessons from the cyberspace classroom: The realities of online teaching. John Wiley & Sons.
Piscurich, G. M. (2006). Rapid instructional design. USA: Pfeiffer.
Pomerol, J. C., Epelboin, Y., & Thoury, C. (2015). MOOCs: Design, use and business models. John Wiley & Sons.
Sadler, P. M., & Good, E. (2006). The impact of self-and peer-grading on student learning. Educational assessment, 11(1), 1-31.
Sevindik, T., & Cömert, Z. (2010). Using algorithms for evaluation in web based distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1777-1780.
Siemens, G. (2006). Knowledge and our structures of learning. 2012-03-03]. http://elearnspace. Org/Articles/educa. htm.
Singh, A. B. (2016). Learning through Massive Open Online Courses (MOOCs) A case of the first international MOOC delivered by UiO in 2015 (Master's thesis).
Smith. M. K. Ragan. (2005). The behaviourist orientation to learning. Retrieved from http:// www.infed.org/biblio/leaming-behaviourist.htm, ganuary30.
Warburton, S., & Mor, Y. (2015). A set of patterns for the structured design of MOOCs. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 30(3), 206-220.