نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی در رابطه عدالت و بیعدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تشکیل دادند. از میان آنها 357 نفر به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اخلاق تحصیلی، عدالت و بیعدالتی آموزشی و فریبکاری تحصیلی از گلپرور (1389 الف و ب) بودند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری (SEM) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین عدالت آموزشی و اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که در مدل فریبکاری تحصیلی، عدالت آموزشی با اخلاق تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار، اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی دارای رابطه منفی و معنادار و بیعدالتی آموزشی نیز با فریبکاری تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار میباشد (01/0p<). نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان میدهد که عدالت آموزشی از طریق تقویت اخلاق تحصیلی موجب کاهش فریب کاری تحصیلی میشود. در مقابل بیعدالتی به طور مستقیم میتواند موجب تقویت فریبکاری تحصیلی شود.
کلیدواژهها
موضوعات