نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز و مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مدرس سنندج
2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز و رئیس دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی
3 دانشگاه لرستان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
4 دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید برکاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان دختر قربانی قلدری مدارس دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود که در سالتحصیلی 93-92مشغول بهتحصیل بودند. تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواهاست. بدین منظوربا روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 30 نفر انتخاب و بهعنوان نمونه منظور گردیدند.سپس نمونه تحقیق به صورت تصادفی در2 گروه 15 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروهآزمایشیطی 8 جلسه90دقیقهای و درمدت 8 هفته متوالی تحت آموزش شناختی ارتقاء امید قرار گرفت، درحالیکه گروهگواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. جلسات مداخله، براساس الگویی بود که لوپز و اسنایدر درسال(2003) ارائه نمودندو از مقیاسایرانی قربانی قلدری بهعنوان ابزار جمع آوری داده های پژوهش استفاده گردید.دادههای بدست آمده با استفاده روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصل نشان داد که این کاربندیتوانسته است بهعنوان مداخلهای موثر موجب کاهش قربانی شدن دانشآموزان شود. با توجه به یافته حاضر پیشنهاد می شود برنامه آموزش شناختی ارتقاء امید به عنوان بخشی از برنامههای آموزش ضمن خدمت مشاوران مدارس و سایر عوامل مدرسه در جهت ارتقای سطح توانمندی های دانشآموزان قربانی قلدری استفاده گردد.
کلیدواژهها
موضوعات