نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه الزهرا تهران ایران

2 استاد گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا تهران ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین استرس ادراک‌شده و تلاش برای برتری با نقش میانجی امید در دانش‌آموزان کنکوری بود. بدین منظور، در یک روش توصیفی از نوع همبستگی، 386 دانش‌آموز کنکوری از طریق فرمول کوکران و از طریق نمونه‌گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. تمامی شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های استرس ادراک‌شده (کوهن و همکاران، 1983)، پرسشنامه امیدواری (اشنایدر و همکاران، 1991)، پرسشنامه نیاز (استیرز و پورتر، 1979) و تلاش برای برتری در کنکور را پرکرده‌اند. برای تحلیل داده‌ها از همبستگی اسپیرمن و معادلات ساختاری استفاده شد. نواوری این تحقیق به استفاده از متغیر تلاش برای برتری بود، چراکه کنکور، دانش‌اموزان را به سمت و سوی برتر بودن از دیگران سوق می‌دهد. نتایج نشان‌دهنده ان بود که در دانش‌آموزان کنکوری، بین متغیرهای استرس ادراک‌شده و امید ، استرس ادراک‌شده و تلاش برای برتری رابطه معکوس و معناداری وجود داشت. همچنین بین متغیرهای امید و تلاش برای برتری ، رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. علاوه بر این، امید در رابطه بین استرس ادراک‌شده و تلاش برای برتری نقش میانجی را داشت. براین اساس می‌توان گفت که تلاش برای برتری می‌تواند به‌صورت مستقیم و همچنین به‌صورت غیرمستقیم و از طریق متغیر امید، بر استرس ادراک‌شده تأثیر بگذارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات