نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بهزیستی راونشناختی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی تربیتی با نقش میانجی عزت نفس انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کمی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز بود که تعداد نمونه با استفاده از نرمافزار جیپاور، 119 نفر تعیین شد که با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۹)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (1965) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر بررسی توصیفی، از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، مدلسازی معادلات ساختاری و سوبل در نرمافزارهای spss نسخه 23 و smartpls نسخه 3.1.1 و در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و بهزیستی روانشناختی با عزت نفس (086/23=t؛ 001/0=p) و خودکارآمدی تحصیلی (306/6=t؛ 001/0=p) ارتباط معنیداری دارد و عزت نفس نیز با خودکارآمدی تحصیلی (118/4=t؛ 001/0=p) ارتباط معنیداری دارد. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که عزت نفس در ارتباط بهزیستی روانشناختی با خودکارآمدی تحصیلی (718/6=z؛ 001/0=p) نقش میانجی ایفا میکند. بنابراین عملکرد روانشناختی بهینه و عزت نفس بالا موجب میشود تا دانشجویان احساس کنند در مواجهه با چالشها توانمند هستند و در مقابله با مشکلات تحصیلی موفق عمل کنند.
کلیدواژهها
موضوعات