نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی

10.22054/jep.2025.88098.4259

چکیده

کارکردهای اجرایی به‌عنوان مجموعه‌ای از فرایندهای شناختی سطح بالا شناخته می‌شوند که مسئولیت کنترل، نظارت و تنظیم رفتارهای هدفمند را بر عهده دارند. این پژوهش با هدف مقایسه برنامه‌ریزی ـ سازماندهی و خرد بین افراد حافظ کل قرآن و افراد عادی انجام شده است. جامعه آماری شامل دو گروه مستقل از حافظان کل قرآن ثبت شده در بانک اطلاعات دارالقرآن مرکزی استان تهران و مقایسۀ آن با گروه سنی و تحصیلی مشابه در افراد عادی بوده است که با روش نمونه‌گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. برای سنجش برنامه‌ریزی ـ سازماندهی از کارت‌های ویسکانسین و برای سنجش خرد از پرسش‌نامه خرد آردلت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که حافظان قرآن در شاخص‌های کارکردهای اجرایی یعنی برنامه‌ریزی ـ سازماندهی عملکرد بالاتری نسبت به افراد عادی دارند. همچنین، نتایج حاکی از آن بود که سطح خرد در میان حافظان قرآن به طور معناداری بالاتر از گروه مقایسه است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که حفظ قرآن کریم می‌تواند علاوه بر تقویت جنبه‌های شناختی، در ارتقای خرد نیز مؤثر باشد. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند در طراحی مداخلات آموزشی و تربیتی برای بهبود کارکردهای شناختی و پرورش خرد در سطوح فردی و اجتماعی مورداستفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات