نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشگاه علامه طباطبایی تهران

3 گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

4 استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

5 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

والدین در طول زندگی خود با استرس‌ها و تنش‌های بسیاری مواجه می‌شوند که یکی از آن‌ها استرس‌های مربوط به تحصیل فرزندان است. تغییر جوامع و شدت گرفتن فشار برای موفقیت در تحصیل، اهمیت توانمندسازی والدین برای مدیریت استرس‌های مربوط به تحصیل فرزندان خود را دوچندان می‌کند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت استرس مرتبط با تحصیل فرزندان، مبتنی بر تجارب والدین انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی، از نوع نظریه مبنایی انجام شده است. بدین منظور والدین (پدر یا مادر) دانش آموزان در حال تحصیل در مقطع متوسطه دوم، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از میان مناطق 22 گانه شهر تهران در سال ۱۴۰۲ انتخاب شدند. سه منطقه ۱، ۹ و۲۲ تهران انتخاب، و سپس با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، و بر مبنای اصل اشباع نظری، با ۱۸ والد مصاحبه شد. پس از انجام کدگذاری‌ها، الگوی پارادایمی مستخرج از یافته‌ها ترسیم شد. یافته‌های حاصل از این پژوهش توانست عوامل علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدهای حاصل از راهبردها را در قالب الگوی پارادایمی ارائه کند. سپس با استفاده از شاخص روایی محتوایی، الگوی حاصله، اعتباریابی شد. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد که مؤلفه‌های استرس‌زای مرتبط با تحصیل فرزندان در قالب سه دسته مؤلفه‌های متمرکز بر فرزند، والدین، و عوامل بیرونی مقوله‌بندی شدند. راهبردهای مؤثر در مدیریت استرس نیز در قالب پنج مقوله راهبردهای شناختی، راهبردهای درون خانوادگی، راهبردهای رفتاری، راهبردهای مدیریت نقش والدی، راهبردهای مرتبط با منابع بیرونی مفهوم بندی شدند.

کلیدواژه‌ها

حبیبی، مجتبی. (1394). تأثیر آموزش مدیریت شناختی رفتاری استرس بر کاهش استرس تحصیلی ناشی از انتظارات شخصی و انتظارات والدین در دانش‌آموزان. روان‌شناسی مدرسه، 4(2 (پیاپی 14))، 22-38. SID. https://sid.ir/paper/216739/fa
رحمتی، عباس، و سعیدی، مشیت اله. (1390). بررسی رابطه بین اضطراب والدین با اضطراب و پیشرفت تحصیل فرزندان آن‌ها در مقطع پیش‌دانشگاهی شهر کرمان. مطالعات روان‌شناختی، 7(4 (29))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/67784/fa
طالبی، معصومه. (1400). انگیزش والدین برای مشارکت در امور مدرسه. رشد آموزش مشاور مدرسه، 60، 44-47.
عینی پور، جواد، و شباهنگ، نیلوفر. (1397). تجارب زیسته‌ی مادران از والدگری موفق در تحصیل: مطالعه پدیدارشناختی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(4)، 52-66. SID. https://sid.ir/paper/258256/fa
هومن، حیدرعلی. (۱۳۹۰). کتاب راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران: سمت.
abibi, M. (2015). The effect of cognitive-behavioral stress management training on reducing academic stress caused by personal expectations and parental expectations in students. School Psychology, 4(2), 22-38. https://sid.ir/paper/216739/fa [In Persian]
Agolla, J. E., & Ongori, H. (2009). An assessment of academic stress among undergraduate students: The case of University of Botswana. Educational Research and Review, 4(2), 63–70.
Bulgakova, O. S. (2020). Sub-level functional organization of the personality on the example of the dynamics of waves of an electroencephalogram in a state of stress excitement. Vestnik Psikhofiziologii, 1, 98–99.
Butcher, P. R., Wind, T., & Bouma, A. (2008). Parenting stress in mothers and fathers of a child with a hemiparesis: Sources of stress, intervening factors and long-term expressions of stress. Child: Care, Health and Development, 34(4), 530–541. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2008.00842.x
Choi, C., Lee, J., Yoo, M. S., & Ko, E. (2019). South Korean children's academic achievement and subjective well-being: The mediation of academic stress and the moderation of perceived fairness of parents and teachers. Children and Youth Services Review, 100, 22–30. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.02.004
Eynipour, J., & Shabahang, N. (2018). Lived experiences of mothers of successful parenting in education: A phenomenological study. Child Mental Health, 5(4), 52-66. https://sid.ir/paper/258256/fa [In Persian]
Gougis, R. A. (2020). The effects of prejudice and stress on the academic performance of Black-Americans. In The school achievement of minority children (pp. 145–158). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315060187-6
Greenberg, J. (2012). Comprehensive stress management. McGraw-Hill Education.
Gullete, R. (2019). Parenting styles, parenting stress and parental self-efficacy [Doctoral dissertation, Capella University].
Hammer, D., Melhuish, E., & Howard, S. J. (2018). Antecedents and consequences of social-emotional development: A longitudinal study of academic achievement. Archives of Scientific Psychology, 6(1), 105. https://doi.org/10.1037/arc0000034
Hooman, H. A. (2011). Practical guide to qualitative research. Tehran: Samt. [In Persian]
Inam, A., Nomaan, S., & Abiodullah, M. (2016). Parents' parenting styles and academic achievement of underachievers and high achievers at middle school level. Bulletin of Education and Research, 38(1), 57–74.
Kaplan Toren, N. (2013). Multiple dimensions of parental involvement and its links to young adolescent self-evaluation and academic achievement. Psychology in the Schools, 50(6), 634–649. https://doi.org/10.1002/pits.21698
Kendler, K. S. (2020). A prehistory of the diathesis-stress model: Predisposing and exciting causes of insanity in the 19th century. American Journal of Psychiatry, 177(7), 576–588. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2020.19111213
Kristjansson, A. L., & Sigfúsdóttir, I. D. (2009). The role of parental support, parental monitoring, and time spent with parents in adolescent academic achievement in Iceland: A structural model of gender differences. Scandinavian Journal of Educational Research, 53(5), 481–496. https://doi.org/10.1080/00313830903180786
Krypel, M. N., & Henderson-King, D. (2010). Stress, coping styles, and optimism: Are they related to meaning of education in students’ lives? Social Psychology of Education, 13(3), 409–424. https://doi.org/10.1007/s11218-010-9132-0
Lambert, M. C., Duppong Hurley, K., January, S.-A., & Huscroft D’Angelo, J. (2021). The role of parental involvement in narrowing the academic achievement gap for high school students with elevated emotional and behavioral risks. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 30(1), 10634266211020256. https://doi.org/10.1177/10634266211020256
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer.
Liao, K. Y. H., & Wei, M. (2014). Academic stress and positive affect: Asian value and self-worth contingency as moderators among Chinese international students. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 20(1), 107. https://doi.org/10.1037/a0034071
Liu, X., Zhao, L., & Su, Y. S. (2022). Impact of parents’ attitudes on learning ineffectiveness: The mediating role of parental self-efficacy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 615. https://doi.org/10.3390/ijerph19010615
Park, J. A., & Lee, E. K. (2011). Influence of ego-resilience and stress coping styles on college adaptation in nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 17(3), 267–276. https://doi.org/10.11111/jkana.2011.17.3.267
Rahmati, A., & Saeedi, M. (2011). The relationship between parental anxiety with anxiety and academic achievement of their children in pre-university level in Kerman. Psychological Studies, 7(4), 0-0. https://sid.ir/paper/67784/fa [In Persian]
Ross, M. E., & Aday, L. A. (2006). Stress and coping in African American grandparents who are raising their grandchildren. Journal of Family Issues, 27(7), 912–932. https://doi.org/10.1177/0192513X06287167
Roy, M., & Giraldo-García, R. J. (2018). The role of parental involvement and social/emotional skills in academic achievement: Global perspectives. School Community Journal, 28(1), 29–46.
Schmit, S., Matthews, H., & Golden, O. (2014). Thriving children, successful parents: A two-generation approach to policy. Center for Law and Social Policy (CLASP).
Singh, A., Mathur, A., & Mahananda, M. (2014). Effect of parental stress on academic performance of children. Journal of Asian Regional Association for Home Economics, 21(3).
Skinner, E. A., & Saxton, E. A. (2019). The development of academic coping in children and youth: A comprehensive review and critique. Developmental Review, 53, 100870. https://doi.org/10.1016/j.dr.2019.100870
Sointu, E. T., Savolainen, H., Lappalainen, K., & Lambert, M. C. (2016). Longitudinal associations of student-teacher relationships and behavioural and emotional strengths on academic achievement. Educational Psychology, 37(4), 457–472. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1165796
Talebi, M. (2021). Parental motivation for participation in school affairs. School Counselor Education Growth, 60, 44-47. [In Persian]
Topor, D. R., Keane, S. P., Shelton, T. L., & Calkins, S. D. (2010). Parent involvement and student academic performance: A multiple mediational analysis. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 38(3), 183–197. https://doi.org/10.1080/10852352.2010.486297
Tran, V. D. (2020). Assessing the relationship between perceived crowding, excitement, stress, satisfaction, and impulse purchase at the retails in Vietnam. Cogent Business & Management, 7(1), 1858525. https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1858525
Tulppo, M. P., Piira, O. P., Miettinen, J. A., & Huikuri, H. V. (2012). Exercise capacity is associated with endothelin-1 release during emotional excitement. *American Journal of Physiology-Heart and Circulatory Physiology, 304*(1), H162–H169. https://doi.org/10.1152/ajpheart.00902.2013
Wang, C. W., & Neihart, M. (2015). How do supports from parents, teachers, and peers influence academic achievement of twice-exceptional students. Gifted Child Today, 38(3), 148–159. https://doi.org/10.1177/1076217515583742
Ye, L., Posada, A., & Liu, Y. (2019). A review on the relationship between Chinese adolescents’ stress and academic achievement. New Directions for Child and Adolescent Development, 2019(163), 81–95. https://doi.org/10.1002/cad.20265
Zimmer-Gembeck, M. J., Webb, H. J., Pepping, C. A., Swan, K., Merlo, O., Skinner, E. A., Avdagic, E., & Dunbar, M. (2017). Review: Is parent-child attachment a correlate of children’s emotion regulation and coping? International Journal of Behavioral Development, 41(1), 74–93. https://doi.org/10.1177/0165025415618276