نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

4 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

ادبیات فراوانی در مورد زیبایی‌شناسی، اصول طراحی بصری و تئوری طراحی گرافیک وجود دارد. اما در مورد روند یادگیری الکترونیکی و دوره‌های آنلاین از نظر زیبایی‌شناسی بسیار اندک بحث شده‌است. یکی از موانع اصلی دستیابی به دانش مورد نیاز در این زمینه عدم درک تعاریف کاربردی و ایده‌های مفهومی در این حوزه است. استفاده مناسب از مفاهیم زیبایی‌شناسی می‌‌تواند در پذیرش سیستم یادگیری از نظر قابلیت و سهولت استفاده، فراتر رفتن از ویژگی‌های ابزاری و توجه به ویژگی‌های غیرابزاری مانند جنبه‌های عاطفی، زیبایی‌شناسی و انگیزشی طراحی یادگیری الکترونیکی با توجه به نیازهای یادگیرندگان اثربخش باشد و از یک سو باعث یادگیری و رضایت‌مندی آنها و ازسوی دیگر باعث افزایش کارایی سیستم آموزش گردد و در نهایت به یک تجربه یادگیری باارزش منجر شود. هرچند تعریف زیبایی‌شناسی در یادگیری الکترونیکی پیچیده و تاحدی ذهنی است اما می‌‌توان گفت شامل ظاهر قابل قبول، رابط بصری جذاب و محتوای منظم و ترکیبی از هر سه عنصراست که تجربه یادگیرنده را افزایش داده و نتایج یادگیری را تقویت می‌‌کند و بر کل سیستم تأثیرگذار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تبیین مفاهیم و فرآیند استفاده از زیبایی و زیبایی‌شناسی بصری برای بهبود تجربه یادگیری الکترونیکی و گسترش دانش زیبایی‌شناسی بصری در این حوزه با استفاده از روش گستره پژوهی می باشد.

کلیدواژه‌ها

برلئان، آرنولد. (1387). تجربه به‌مثابه امر زیبایی‌شناختی. مترجم: بابک مظلومی. زیباشناخت، شماره 1.
پورحسینی، محمد، سجادی، مهدی، و ایمانی، محسن. (1393). تبیین دلالت‌های دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و تحقیقات در علوم رفتاری. فصلنامه نقد کتاب هنر، 6.
رادی، مطهر، لال‌الدین، افضل. (1393). در باب زیبایی‌شناسی. فصلنامه نقد کتاب هنر، 1(3 و 4).
رضایی، منیره. (1389). تربیت زیبایی‌شناسی و هنری (با تأکید بر آراء برودی). تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.
روزبهانی، رویا، افخمی، رضا، و عبدالوند، ندا. (1400). رابطه جنبه‌های بصری و ادراک زیبایی‌شناسانه صفحات وب. نشریه علمی باغ نظر.
سوآنه، پیر. (1393). مبانی زیبایی‌شناسی (ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی). تهران: نشر ماهی، چاپ سوم.
موسوی، محسن. (1400). مفهوم زیبایی‌شناسی در هنر و طبیعت. https://parimanart.ir /
Adnan, A. S., Ali, M., & Ahmad, R. (2019). The utilisation of visual elements on interface design of e-learning. International Conference on Information Technology & Society, 273-279. https://doi.org/10.53840/myjict4-1-
Arksey, H., & O'Malley, L. (2005). Scoping studies: Towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19-32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
Bader, J. D., & Lowenthal, P. R. (2018). Using visual design to improve the online learning experience: A synthesis of research on aesthetics. In I. Bouchrika, N. Harrati, & P. Vu (Eds.), Learner experience and usability in online education (pp. 1-35). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-4206-3.ch001
Bartuskova, A., & Krejcar, O. (2014). Design requirements of usability and aesthetics for e-learning purposes. In J. Sobecki, V. Boonjing, & S. Chittayasothorn (Eds.), Advanced approaches to intelligent information and database systems (pp. 23-34). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-05503-9_23
Berleant, A. (2008). Experience as aesthetic (B. Mazloomi, Trans.). Zibashenkakht, 1. [In Persian]
Bhandari, U., Chang, K., & Neben, T. (2018). Understanding the impact of perceived visual aesthetics on user evaluations: An emotional perspective. Information & Management, 56(1), 85-93. https://doi.org/10.1016/j.im.2018.07.003
Cambridge Dictionary. (n.d.). Cambridge University Presshttps://dictionary.cambridge.org/
Carroll, F., & Kop, R. (2016). Colouring the gaps in learning design: Aesthetics and the visual in learning. International Journal of Distance Education Technologies, 14(1), 92-103. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8047-9.ch088
David, A., & Glore, P. (2010). The impact of design and aesthetics on usability, credibility, and learning in an online environment. Online Journal of Distance Learning Administration, 13(4). https://www.learntechlib.org/p/52608/
Dewey, J. (1934/1989). Art as experience (Vol. 10). Southern Illinois University Press.
Dictionary.com. (n.d.). Dictionary.com LLChttps://www.dictionary.com/
Dunlap, J. C. (2005). Problem-based learning and self-efficacy: How a capstone course prepares students for a profession. Educational Technology Research & Development, 53(1), 65-85. https://doi.org/10.1007/BF02504858
Ghai, Winston, A., & Tandon, U. (2022). Analyzing the impact of aesthetic visual design on usability of e-learning: An emerging economy perspective. Higher Learning Research Communications, 12(2), 1-22. https://doi.org/10.18870/hlrc.v12.i2.1325
Grinde, B., & Husselman, T. A. (2022). An attempt to explain visual aesthetic appreciation. Integrative Psychological and Behavioral Science, 56(4), 1-18. https://doi.org/10.1007/s12124-022-09701-8
Hamdani, M., Hosseinpour, M., & Sharifuddin, R. S. B. (2012). Advanced principles for visual aesthetics in designing the contents of e-learning. Science Series Data Report, 4(6), 51-58. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:11061985
Han, J., Forbes, H., & Schaefer, D. (2021). An exploration of how creativity, functionality, and aesthetics are related in design. Research in Engineering Design, 32(3), 289-307. https://doi.org/10.1007/s00163-021-00366-9
Kumar, J. A., Muniandy, B., & Yahaya, W. A. J. W. (2018). Exploring the effects of visual aesthetics in e-learning for engineering students. *Knowledge Management & E-Learning, 10*(3), 250-264. https://www.kmel-journal.org/ojs/index.php/online-publication/article/view/9/9
Lavie, T., & Tractinsky, N. (2004). Assessing dimensions of perceived visual aesthetics of web sites. *International Journal of Human-Computer Studies, 60*(3), 269-298. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2003.09.002
Lin, J. (2013). Development of scales for the measurement of principles, design. International Journal of Human Computer Studies, 71(12), 1112-1123. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2013.08.003
Longman Dictionary of Contemporary English. (n.d.). Pearson Educationhttps://www.ldoceonline.com/
Malamed, C. (2015). Visual design solutions: Principles and creative inspiration for learning professionals. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119153801
Marmat, G. (2022). Influence of aesthetics attributes of brand web pages on customer brand engagement. Global Knowledge, Memory and Communication, 71(6/7), 1-18. https://doi.org/10.1108/GKMC-07-2021-0126
Mays, N., Pope, C., & Popay, J. (2005). Systematically reviewing qualitative and quantitative evidence to inform management and policy-making in the health field. Journal of Health Services Research & Policy, 10(1), 6-20. https://doi.org/10.1258/1355819054308576
Merriam-Webster Dictionary. (n.d.). Merriam-Webster, Inchttps://www.merriam-webster.com/
Miller, C. (2011). Aesthetics and e-assessment: The interplay of emotional design and learner performance. Distance Education, 32(3), 307-337. https://doi.org/10.1080/01587919.2011.610291
Mousavi, M. (2021). The concept of aesthetics in art and nature. Retrieved from https://parimanart.ir/ [In Persian]
Nikolov, A. (2017). Design principle: Aesthetics - The power of beauty in designhttps://uxdesign.cc/design-principle-aesthetics-af926f8f86
Norman, D. (2004). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. Basic Books. https://www.researchgate.net/publication/224927652_Emotional_Design_Why_We_Love_or_Hate_Everyday_Things
Ofosu-Asare, Y. A. W. (2017). Impact of aesthetics and design on e-learning usability and credibility: The case of KNUST virtual classroom graphic user interface [Doctoral dissertation, Kwame Nkrumah University of Science and Technology]. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.34664.78080
Oxford Learner's Dictionaries. (n.d.). Oxford University Presshttps://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Oyibo, K., Adaji, I., Orji, R., & Vassileva, J. (2018). What drives the perceived credibility of mobile websites: Classical or expressive aesthetics? In Human-Computer Interaction: Interaction in Context (pp. 576-594). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91244-8_45
Poorhosseini, M., Sajjadi, M., & Imani, M. (2014). Explaining the implications of John Dewey's view on art and research in behavioral sciences. Journal of Behavioral Sciences, 6(2), 1-12. [In Persian]
Razi, M., Laleh-Din, A., & Afzal, A. (2014). In the realm of aesthetics. Art Book Critique Quarterly, 1(3-4). [In Persian]
Reppa, I., Williams, K. E., Greville, W. J., & et al. (2020). The relative contribution of shape and colour to object memory. Memory & Cognition, 48(8), 1504-1521. https://doi.org/10.3758/s13421-020-01058-w
Reyna, J. (2013). The importance of visual design and aesthetics in e-learning. Training & Development Magazinehttps://www.academia.edu/12079648/2013_The_importance_of_visual_design_and_aesthetics_in_e_learning
Rezaei, M. (2010). Aesthetic and artistic education (with emphasis on Brody's views). Monadi Tarbiyat Cultural Institute. [In Persian]
Rias, S., & Arif, M. (2016). E-learning motivation model based on learner's aesthetic perceptions and schematic thinking in informal visual environments. Proceedings of the 2nd International Conference on Information Management, 6-11. https://doi.org/10.1109/INFOMAN.2016.7477
Roohbakhsh, R., Afkhami, R., & Abdolvand, N. (2021). The relationship between visual aspects and aesthetic perception of web pages. Bagh Nazar Scientific Journal. [In Persian]
Sharma, D., & Alam, M. (2022). Aesthetics, emotions, and the use of online education apps post-COVID-19 pandemic. SAGE Open, 12(2). https://doi.org/10.1177/21582440221093047
Shih, Y. H. (2020). Teaching principles for aesthetic education: Cultivating Taiwanese children's aesthetic literacy. International Journal of Education and Practice, 8(3), 568-576. https://doi.org/10.18488/journal.61.2020.83.568.576
Suwaneh, P. (2014). Foundations of aesthetics (M. R. Abolghasemi, Trans.). Mahi Publishing. [In Persian]
Tractinsky, N., & et al. (2006). Evaluating the consistency of immediate aesthetic perceptions of web pages. *International Journal of Human-Computer Studies, 64*(11), 1071-1083. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2006.06.009
Trenholm, S. (2023). Challenges and suggestions regarding the aesthetic experience of mathematics when teaching and learning fully online. Asian Journal for Mathematics Education, 2(1). https://doi.org/10.1177/27527263231166415
Wang, S. F., & Lin, C. H. (2019). An investigation into visual complexity and aesthetic preference to facilitate the creation of more appropriate learning analytics systems for children. Computers in Human Behavior, 92, 706-715. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.032
West, D., Allman, B., Hunsaker, E., & Kimmons, R. (2020). Visual aesthetics: The art of learning. In R. Kimmons & S. Caskurlu (Eds.), The students' guide to learning design and research. EdTech Books. https://edtechbooks.org/studentguide/visual_aesthetics
WordReference. (n.d.). WordReference.comhttps://www.wordreference.com/
Yong, Y. P., Jantan, A. H., Abdullah, R. H., & Kamaruddin, A. (2015). A theoretical framework of aesthetic design for a better learning experience on the web-based educational platform. 9th Malaysian Software Engineering Conference, 64-69. https://doi.org/10.1109/MySEC.2015.7475197