نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهیدبهشتی
2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
3 استاد گروه روانشناسی تربیتی
4 استادیار دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده
در مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربرد مداخلات مبتنی بر کفایتهای هیجانی و اجتماعی و شناسایی تعدیلگرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی، از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاک-های ورود و خروج، تلاشهای مداخلهای مبتنی بر برنامههای کفایتهای هیجانی و اجتماعی از بانکهای اطلاعاتی استخراج و از این طریق 30 پژوهش و 162 اندازه اثر برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از ویرایش دوم نرمافزار جامع فراتحلیل(CMA2) تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اندازه اثر کلی اثربخشی مداخلات مبتنی بر کفایتهای هیجانی و اجتماعی بر بهزیستی عاطفی معلمان 598/0 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی با توجه به جنسیت شرکتکنندگان، تعداد جلسات آموزشی و بر حسب مولفههای متغیر وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی نتایج نشان داد که اگرچه مداخلات آموزشی مبتنی بر کفایتهای هیجانی و اجتماعی نقشی موثر در افزایش بهزیستی عاطفی و کاهش آشفتگی روانشناختی معلمان دارد؛ اما تمرکز بر نقش تبیینی برخی از تعدیلگرها نظیر جامعه هدف، ماهیت متغیرهای وابسته و تعداد جلسات آموزشی از نقش تعیینکنندهای برخوردار است.
واژگان کلیدی: فراتحلیل، تعدیلگرها، کفایتهای هیجانی و اجتماعی، بهزیستی عاطفی
کلیدواژهها