نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- نرجس خاتون اویسی 1
- زهرا جامه بزرگ 2
- سعید پورروستایی اردکانی 3
- خدیجه علی آبادی 4
- محمد رضا نیلی احمد آبادی 5
1 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشگاه علامه طباطبایی
3 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
4 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
5 دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
ادبیات فراوانی در مورد زیباییشناسی، اصول طراحی بصری و تئوری طراحی گرافیک وجود دارد. اما در مورد روند یادگیری الکترونیکی و دورههای آنلاین از نظر زیباییشناسی بسیار اندک بحث شدهاست. یکی از موانع اصلی دستیابی به دانش مورد نیاز در این زمینه عدم درک تعاریف کاربردی و ایدههای مفهومی در این حوزه است. استفاده مناسب از مفاهیم زیباییشناسی میتواند در پذیرش سیستم یادگیری از نظر قابلیت و سهولت استفاده، فراتر رفتن از ویژگیهای ابزاری و توجه به ویژگیهای غیرابزاری مانند جنبههای عاطفی، زیباییشناسی و انگیزشی طراحی یادگیری الکترونیکی با توجه به نیازهای یادگیرندگان اثربخش باشد و از یک سو باعث یادگیری و رضایتمندی آنها و ازسوی دیگر باعث افزایش کارایی سیستم آموزش گردد و در نهایت به یک تجربه یادگیری باارزش منجر شود. هرچند تعریف زیباییشناسی در یادگیری الکترونیکی پیچیده و تاحدی ذهنی است اما میتوان گفت شامل ظاهر قابل قبول، رابط بصری جذاب و محتوای منظم و ترکیبی از هر سه عنصراست که تجربه یادگیرنده را افزایش داده و نتایج یادگیری را تقویت میکند و بر کل سیستم تأثیرگذار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تبیین مفاهیم و فرآیند استفاده از زیبایی و زیباییشناسی بصری برای بهبود تجربه یادگیری الکترونیکی و گسترش دانش زیباییشناسی بصری در این حوزه با استفاده از روش گستره پژوهی می باشد.
کلیدواژهها