نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشتۀ سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی

4 استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی و توسعۀ نرم‌افزار جدول مشخصات آزمون تلفیقی (رویکرد مارزانو و کندال و اندرسون و همکاران) برای درس علوم پایۀ ششم ابتدایی از رویکرد تحقیق و توسعه استفاده کرد. جامعه شامل ابزارها ی آزمون‌سازی تحت وب و متخصصان سنجش و اندازه‌گیری، نرم‌افزار و علوم بود. دو فاز از سه فاز رویکرد تحقیق و توسعه (با چشم‌انداز معماری) در این مقاله مورد نظر بوده است: فاز اول شامل تحلیل نیازها و زمینه و فاز دوم شامل طراحی، معماری و ارزیابی تکوینی بود. در فاز اول، ادبیات پژوهش و نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی سوال مورد بررسی قرار گرفت. در فاز دوم، دو پروتوتایپ برای نرم‌افزار طراحی شد. در پروتوتایپ اول، شمای اولیه نرم‌افزار براساس رویکرد تلفیقی طراحی شد و با استفاده از هوش مصنوعی chatGPT-4، 406 فعل رفتاری و 5137 هدف رفتاری تولید شد که روایی آنها توسط متخصصان سنجش تأیید شد. در پروتوتایپ دوم، معماری نرم‌افزار بر اساس وب اپ با استفاده از زبان PHP، و فریم وورک لاراول برای بک اند، و زبان javascript، و فریم‌وورک react برای فرانت‌اند، و پایگاه دادۀ MySQL و پروتکل REST جهت ارتباط با سرور طراحی و باگ‌ها و اشکالات نمونۀ اولیه برطرف شد. همچنین نظرات سایر متخصصان در طراحی نهایی لحاظ گردید

کلیدواژه‌ها

موضوعات

بروس. بی، فری (1395). سنجش کلاسی نوین (ترجمه: اسماعیل سعدی پور رها عابدی فاطمه رسولی). ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان
درتاج، فریبرز، و کرد نوقابی رسول. (1396). نظریه‌های آموزش: الگوها راهبردها، روش‌ها، فنون، ناشر: دانشگاه علامه طباطبایی
سهرابلو، مصطفی. (1397). ارزشیابی تکوینی الکترونیکی درس مطالعات اجتماعی. رشد آموزش علوم اجتماعی، پیاپی ۷۸ (زمستان ۱۳۹۷)، ص ۴۸. magiran.com/p1941078
سیف، علی‌اکبر. (1364). اندازه‌گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی. تهران: موسسه انتشارات آگاه
سیف، علی‌اکبر. (1395). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران، چاپ 44
سیف، علی‌اکبر. (1395). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
طوفان زادۀ مژدهی، علی، علایی، ابراهیم، و رشیدی، حسن. (1398). رهیافتی کاربردی در معماری نرم‌افزار، تهران: سبزرایان گستر (چاپ دوم)
علی فرد، فاطمه، و کامیاب، شمس‌الدین. (1392). تأثیر فناوری‌های نوین بر آموزش زبان انگلیسی در سطوح بالای حیطه شناختی بلوم، اولین کنفرانس ملی آموزش زبان انگلیسی، ادبیات و مترجمی، شیراز، https://civilica.com/doc/221973
کیامنش، علیرضا؛ و گنجی، کامران. (1383). سنجش و یادگیری در دبیرستان. تهران: رشد
میگر. رابرت. او. (۱۳۵۵). تدارک هدف‌های آموزشی (ترجمه بهرام زنگنه و محمدحسین شمشیری). تهران: دانشگاه آزاد ایران (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ۱۹۶۱).
نوروزی، داریوش و رضوی، سید عباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: سمت
نیکسون، رابین. (1399). مرجع کامل طراحی وب‌سایت با javascript, Mysql, PHP, HTML, CSS, jQuery (ترجمۀ یونس جمشیدی شیخ‌آبادی). انتشارات دانشگاهی کیان
References
Ali Fard, F., & Kamiab, Sh. (2013). The Impact of Modern Technologies on Teaching English at Higher Levels of Bloom's Cognitive Domain. First National Conference on English Language Teaching, Literature, and Translation, Shiraz, https://civilica.com/doc/221973. [In Persian]
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman.
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock. M.C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman.
Ausubel, D. P., Stager, M., & Gaite, A. J. H. (1968). Retroactive facilitation in meaningful verbal learning. Journal of Educational Psychology59(4), 250.
Biggs, J. B., & Collis, K. F. (2014). Evaluating the quality of learning: The SOLO taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome). Academic Press.
Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objetives: the classification of educational goals: handbook I: cognitive domain (No. 373.19 C734t). New York, US: D. Mckay. New York: McGraw-Hill
Bridge, P. D., Musial, J., Frank, R., Roe, T., & Sawilowsky, S. (2003). Measurement practices: methods for developing content-valid student examinations. Medical teacher25(4), 414-421.
Brookhart, S. M. (2010). How to assess higher-order thinking skills in your classroom. ASCD.
Bruce B. F. (2013). Modern classroom assessment. Sage publications. [In Persian]
Dortaj, F., & Kord Noghabi, R. (2016). Theories of Instruction, Allame Tabataba’I University, Tehran, Iran [In Persian]
Eggen, P., & Kauchak, D. (2001). Educational Psychology: Windows on Classrooms. 8th. Pearson
Eweda, G., Bukhary, Z. A., & Hamed, O. (2020). Quality assurance of test blueprinting. Journal of Professional Nursing36(3), 166-170.
Fink, L. D. (2013). Creating significant learning experiences: An integrated approach to designing college courses. John Wiley & Sons.
Flagg, B. N. (2013). Formative evaluation for educational technologies. Routledge.
Furst, E. J. (1994). Bloom's Taxonomy: Philosophical anbd Educational Issues. InAnderson, L.
Gagné, R. M., & Gagné, R. M. (1985). Conditions of learning and theory of instruction. Holt, Rinehart and Winston.
Gill, J. S., & Sen, S. (2020). Blueprinting of summative theory assessment of undergraduate medical students in microbiology. Medical journal armed forces india76(2), 207-212.
Kaur, M., Kurmi, N., Chauhan, S., Singhal, A., Sharma, S., & Chaudhary, S. (2021). Blueprinting for assessment in undergraduate medical physiology curriculum. Indian Journal of Physiology and Pharmacology65(1), 60-65.
Kiamanesh, A; & Ganji, K. (2004). Assessment and Learning in High School, Roshd Press, Tehran, Iran [In Persian]
Mager, R. F. (1984). Preparing Instructional Objectives (2nd edn), Pitman Learning Inc. [In Persian]
Marso, R. N., & Pigge, F. L. (1993). Teachers' testing knowledge, skills, and practices.
Marso, R. N., & Pigge, F. L. (1993). Training and Management Perceptions of Public School Testing Directors: Implications for Teacher Educators.
Marzano, R. J., & Kendall, J. S. (Eds.). (2007). The new taxonomy of educational objectives. Corwin Press.
McKenney, S. E. (2003). Computer-based support for science education materials developers in Africa: Exploring potentials.
McLaughlin, K., Coderre, S., Woloschuk, W., & Mandin, H. (2005). Does blueprint publication affect students’ perception of validity of the evaluation process? Advances in health sciences education10(1), 15-22.
McLaughlin, K., Lemaire, J., & Coderre, S. (2005). Creating a reliable and valid blueprint for the internal medicine clerkship evaluation. Medical teacher27(6), 544-547.
McLaughlin, K., Lemaire, J., & Coderre, S. (2005). Creating a reliable and valid blueprint for the internal medicine clerkship evaluation. Medical teacher27(6), 544-547.
McMillan, J. (2007). Classroom assessment: Principlesand practices for effective standards-based instruction (4th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Newman, I., Lim, J., & Pineda, F. (2013). Content validity using a mixed methods approach: Its application and development through the use of a table of specifications methodology. Journal of Mixed Methods Research7(3), 243-260.
Nitko, A. (2004). Educational assessment of students (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Nixon, R. (2012). Learning PHP, MySQL, JavaScript, and CSS: A Step-by-Step Guide to Creating Dynamic Websites, O'Reilly Media [In Persian]
Norouzi, D., & Razavi, S. A. (2011). Fundamentals of Instructional Design, SAMT Press, Tehran, Iran. [In Persian]
Patel, T., Saurabh, M. K., & Patel, P. (2016). Perceptions of the use of blueprinting in a formative theory assessment in pharmacology education. Sultan Qaboos University Medical Journal16(4), e475.
Seif, A. A. (1985). Measurement and Evaluation of Educational achievement, Agah Press, Tehran, Iran [In Persian]
Seif, A. A. (2016). Educational Measurement, Assessment, and Evaluation, Doran Press, Tehran, Iran. [In Persian]
Seif, A. A. (2016). Modern Educational Psychology, Doran Press, Tehran, Iran. [In Persian]
Sohrabloo, M. (2018). Formative Electronic Assessment of Social Studies Course. Roshd Journal of Social Science Education, No. 78 (Winter 2018), p. 48. magiran.com/p1941078 [In Persian]
Tofanzadeh Mozhdehi, A., Alaei, E., & Rashidi, H. (2019). A Practical Approach to Software Architecture, 2nd edition, Sabz Rayan Gostar Press, Tehran, Iran. [In Persian]
Wiggins, G., Wiggins, G. P., & McTighe, J. (2005). Understanding by design. Ascd.