اوروجی اقدم، زهرا، عطا دخت، اکبر، و بشر پور، سجاد. (1399). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک بر کیفیت زندگی کودکان دبستانی. نشریه مدیریت ارتقای سلامت، 9(3)، 1-9.
بابایی نادینلویی، کریم، و پیر نبی خواه، نسیم. (۱٣٩۵). بررسی نقش تمییزی بین جنسیت و تئوری ذهن در پیشبینی همدلی در بین دانشآموزان دختر و پسر ٨ تا ۱٢ سال. نشریه علمی رویش روانشناسی، ۵ (۴)، ۱٧٧-۱٩۰. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1395.5.4.4.5
بوربا، میشل. (1950). پرورش هوش اخلاقی، ترجمه فیروزه کاوسی (1398). تهران: انتشارات رشد.
پیر رسولزاده، محمود، و دهقانی زاده، جلال. (1400). پیشبینی کیفیت زندگی از طریق عملکرد بدنی و کارکردهای اجرایی: بررسی افراد کم توان ذهنی. دوماهنامه طب توانبخشی، 10(4)، 102-115.https://dx.doi.org/10.32598/SJRM.12.6.9
تقیزاده، هادی، سلطانی، امان اله، منظری توکلی، حمد اله، و زینالدین میمند، زهرا. (۱٣٩۶). نقش کارکردهای اجرایی، حافظه فعال دیداری - فضایی و بازداری پاسخ در عملکرد توانشهای ذهنی تئوری ذهن در کودکان ٧ تا ۱٢ سال مقطع ابتدایی. دوفصلنامه علمی - پژوهشی شناخت اجتماعی، ۶ (٢)، ۱٢۵-۱۴٢. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23223782.1396.6.2.8.7
تولایی، سید عباس، حبیبی، مهدی، آثاری، شروین، قانعی، مصطفی، نادری، زهره، خاطری، شهریار، انوری، سمیه سادات، امیری، ماندانا، نوحی، سیما، رادفر، شکوفه، رنجبر شایان، حسین. (۱٣٨۶). کیفیت زندگی در قربانیان سلاح شیمیایی: ۱۵ سال پس از قرارگرفتن در معرض. مجله علوم رفتاری، (۱) ۱، ۱٧-٢۵.
چوبفروش زاده، آزاده، نجف پور، تینا، و محمد پناه اردکان، عذرا. (۱٣٩٨). اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه ذهن بر کاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، اردکان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان.
خانجانی، زینب، فرهودی، مهدی، نظری، محمد، سعیدی، محمدتقی، و آبروانی، پریا. (1397). تأثیر توانبخشی شناختی بر توجه پراکنده، توجه انتخابی و کارکردهای اجرایی افراد بزرگسال دچار سکته مغزی.
روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۵ (۳)، ۸۱-۹۴.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.25886657.1397.5.3.8.5
خسرو راد، راضیه، و سلطانی کوهبانی، سکینه. (1394). رابطه کارکردهای اجرایی مغز و نظریه ذهن در دانشآموزان با اختلال ریاضی. مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 21(6)، 152-162.
ستاری، بهزاد. (1395). آزمون مدل کیفیت زندگی تحصیلی، هیجانهای پیشرفت، کارکردهای اجرایی و خودنظمدهی هیجانی در دانش آموزان: بهعنوان یک مدل ترکیبی (ساختاری، مداخلهای). رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
شیخالاسلامی، و راضیه، نوری، سمانه. (۱٣٩۵). اثربخشی آموزش نظریة ذهن بر همدلی و قلدری در کودکان. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، ۶ (٢۴).
عبدالرحیم پور، رقیه، بیرامی، منصور، و هاشمی نصرتآباد، تورج. (1400). مقایسه همدلی شناختی و عاطفی در کودکان با اختلال رفتاری برونیسازی شده و عادی با در نظر گرفتن نقش جنسیت.
توانمندسازی کودکان استثنایی، 12(1)، 111-121.
https://doi.org/10.22034/ceciranj.2021.249489.1456
علیاکبری دهکردی، مهناز، عباسپور، پرستو، محتشمی، طیبه، و فرزاد، ولی اله. (۱٣٩۴). بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامهی نظریه ذهن کودکان. فصلنامه تازههای علوم شناختی، ۱٧(٣)، ٣٨-۴۱.
علیزاده، حمید. (۱٣٨۵). رابطهی کارکردهای اجرایی عصبی - شناختی با اختلالهای رشدی. تازههای علوم شناختی، ٨(۴)،57-70.
قنبری، فاطمه، نظیری، قاسم، و امیدوار، بنفشه. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی.
فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی، 11، (40-40)، 151-172.
https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1399.11.40.8.0
کوکبی، افشین، پور جعفر، محمدرضا، و تقوایی، علیاکبر. (۱٣٨۴). برنامهریزی کیفیت زندگی در مراکز شهری، تعاریف و شاخصها. جستارهای شهرسازی، (۱٢)، ۶-۱٣.
کیخا، حبیب، فرنام، علی، و جناآبادی، حسین. (۱٣٩٨). مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش - تعهد بر همجوشی شناختی، کیفیت زندگی و اضطراب دانشآموزان مبتلا به دیابت.
فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱٨(٨٣)، ٢٢۰۱-٢۱٩٣.
http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1398.18.83.7.2
مکوندی، سمیه و زمانی، مریم. (1390). بررسی کیفیت زندگی و ابعاد مختلف آن در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. جنتاشاپیر، 4 (5)، 191 - 200.
محمدیان، هاشم، اکبری، حسین، گیلاسی، حمیدرضا، قارلی پور، ذبیح اله، معظمی گودرزی، علی، آقاجانی، مهدی، منصف، امیرمحمد، تحویلیان، حسین، و آذر آبدار، اکرم. (1393). اعتباریابی پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان در شهر کاشان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 2(3)، 18-10.
مهری نژاد، سید ابوالقاسم، و داودآبادی، زهرا. (1390). مطالعه تطبیقی برنامهریزی عملکردی لوب فرونتال در نوجوانان پرخاشگر بزهکار، نوجوانان غیر بزهکار پرخاشگر و نوجوانان عادی. مجله علوم رفتاری، 5(1):69- 74.
نقیزاده، شریف. (۱٣٩۱). مقایسه میزان همدلی کودکان سالم و عقبافتاده ذهنی: مطالعه موردی، پایاننامه کارشناسی. دانشگاه پیام نور، شهرستان سقز.
Abdolrahimpour, R., Bayrami, M., & Hashemi Nosratabad, T. (2021). Comparison of Cognitive and Affective Empathy Between Children with Externalized Behavioral Disorder and Normal Children: Considering the Role of gender. Empowering exceptional children, 12(1), 111-121. [In Perssian]
Aliakbari Dehkordi, M., Abaspour, P., Mohtashemi, T., & Farzad, V. (2015). Assessment of the Psychometric Characteristics of Theory of Mind Inventory among children in Iranian population. Advances in Cognitive Sciences, 17(3), 38-46. [In Perssian]
Alizadeh, H. (2007). The relationship between neuro-cognitive executive functions and developmental disorders. Cognitive science news, 8(4), 57-70. [In Perssian]
Austin, G., Bondü, R., & Elsner, B. (2020). Executive function, theory of mind, and conduct-problem symptoms in middle childhood. Frontiers in psychology, 11, 539.
Auyeung, B., Wheelwright, S., Allison, C., Atkinson, M., Samarawickrema, N., & Baron-Cohen, S. (2009). The children’s empathy quotient and systemizing quotient: Sex differences in typical development and in autism spectrum conditions.
Journal of autism and developmental disorders, 39, 1509-1521.
https://doi.org/10.1007/s10803-009-0772-x
Babaei, K., & Pirnabi khah, N. (2017). The Role of gender and Theory of Mind in Predicting Empathy Between girl and boy student 8-10 years. Rooyesh, 5 (4), 177-190. [In Perssian] http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1395.5.4.4.5
Baumstarck, K., Chinot, O., Tabouret, E., Farina, P., Barrié, M., Campello, C., ... & Auquier, P. (2018). Coping strategies and quality of life: a longitudinal study of high-grade glioma patient-caregiver dyads.
Health and Quality of Life Outcomes, 16(1), 1-10.
https://doi.org/10.1186/s12955-018-0983-y
Baurain, C., & Grosbois, N. (2013). Theory of mind, socio-emotional problem-solving, socio-emotional regulation in children with intellectual disability and in typically developing children.
Journal of autism and developmental disorders, 43, 1080-1097.
https://doi.org/10.1007/s10803-012-1651-4
Bourba, M. (1950). Cultivating moral intelligence, translated by Firouze Kaousi (2018). Tehran: Rushd Publications.
Bzdok, D., Schilbach, L., Vogeley, K., Schneider, K., Laird, A. R., Langner, R., & Eickhoff, S. B. (2012). Parsing the neural correlates of moral cognition: ALE meta-analysis on morality, theory of mind, and empathy.
Brain Structure and, Function, 217(4), 738-796.
https://doi.org/10.1007%2Fs00429-012-0380-y
Carlson, S. M.; Claxton, L. J. & Moses, L. J. (2015). The relation between executive function and theory of mind is more than skin deep. Journal of Cognition and Development, 16, 186–197. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/15248372.2013.824883
Carlson, S. M., Moses, L. J., Breton, C. (2002). How specific is the relation between Executive function and Theory of Mind? Contributions on inhibitory control and working memory.
Infant Child Dev, 11, 73- 92.
https://doi.org/10.1002/icd.298
Castelli, F., Frith, C., Happe, F., & Frith, U. (2002). Autism, Asperger syndrome and brain mechanisms for the attribution or mental states to animated shapes.
Brain, 125(Pt 8):1839-49.
https://doi.org/10.1093/brain/awf189
Choobforoushzadeh, A., NajafPour, T., Mohammadpanah Ardakan, A., & Khosravi Larijani, M. (2022). The Effectiveness of Intervention Based on Theory of Mind on Reducing Aggression and Empathy Improvement in children. Journal of Cognitive psychology, 10(2). [In Perssian]
Coolidge, F. M., Thede, L.L., Stewart, S.E., & Segal, D. L. (2002). The Coolidge personality and neuropsychological inventory for children (CPNI).
Behavior. Modification, 26(4), 550-566l.
http://dx.doi.org/10.1177/0145445502026004007
D' Ambrosio, F., Dliver, M., Didon, D., & Besche, C. (2009). The basic empathy scale: A French validation of measure of empathy in youth.
Journal of Personality and Individual Differences, 46, 760-765.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.09.020
Doenyas, C., Yavuz, H. M., & Selcuk, B. (2018). Not just a sum of its parts: How tasks of the theory of mind scale relate to executive function across time.
Journal of experimental child psychology, 166, 485-501.
https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.09.014
Ghanbari, F., Naziri, GH., & Omidvar, B. (2020). The effectiveness of mentalization-based treatment on quality of life among children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).
Scientific Quarterly Journal of Psychological Methods and Models, 11(40), 151-172. [In Perssian]
https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1399.11.40.8.0
Giancola, P. R., Godlaski, A. J., & Roth, R. M. (2012). Identifying component-processes of executive functioning that serve as risk factors for the alcohol-aggression relation.
Psychology of Addictive Behaviors, 26, 201–11.
https://doi.org/10.1037%2Fa0025207
Hanania, R. R., Rossnagle, N. B., Higgins, A., & D’Alessandro, A. (2000). Development of self and empathy in early infancy. Implications for atypical Development.
Infants and Young Children, 13(1), 1-14.
http://dx.doi.org/10.1097/00001163-200013010-00004
Hughes, C., & Ensor, R. (2011). “Individual differences in growth in executive function across the transition to school predict externalizing and internalizing behaviors and self-perceived academic success at 6 years of age”.
Journal of Experimental Child Psychology, 108, 663–676.
https://doi.org/10.1016/j.jecp.2010.06.005
Jeannerod, M. (1997). The cognitive neuroscience in action. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
Keshavarz, S., Kakawand, A., & Dashtdar, H. (2019). The effectiveness of theory of mind training on reducing problems emotional-behavioral-social behavior of preschoolers.
Scientific Journal of Social Psychology, 7(51), 99-107. [In Perssian]
https://dorl.net/dor/20.1001.1.23455098.1398.7.51.10.8
Keykha, H., Farnam, A., & Janabadi, H. (2019). The comparison of the effectiveness of acceptance - commitment group therapy on cognitive fusion, quality of life and anxiety in students with diabetes.
Journal of Psychological Science, 18(83), 2193-2201. [In Perssian]
http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1398.18.83.7.2
Khani, R., & Haghayegh, S A. (2019). The Comparison of Empathy and Emotional Facial Recognition among Children Diagnosed with Conduct Disorder and Oppositional Defiant Disorder.
JOEC, 18(4), 117-128. [In Perssian]
http://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1397.18.4.3.6
Khanjani, Z., Farhoudi, M., Nazari, M., Saeedi, M., & Abravani, P. (2018). Effectiveness of cognitive rehabilitation on selective and divided attention and executive function in adults with stroke.
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 5 (3), 81-94. [In Perssian]
http://dorl.net/dor/20.1001.1.25886657.1397.5.3.8.5
Khosrorad, R. (2015). The relationship between brain executive functions and theory of mind in students with mathematics learning's disorder. Quarterly Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 21(6), 152-162. [In Perssian]
Killen, M., & Caplan, R. (2011). Social development in childhood & adolescence. United Kingdom: Willy-Black Well.
Kokabi, A., Pourjafar, M., & Taghwai, A. (2005). Planning the quality of life in urban centers, definitions and indicators. Essays on urban planning, (12), 6-13. [In Perssian]
Kolotkin, R. L., & Andersen, J. R. (2017). A systematic review of reviews: exploring the relationship between obesity, weight loss and health-related quality of life.
Clinical obesity, 7(5), 273–289.
https://doi.org/10.1111/cob.12203
Lerner, M., & Hutchins, T. (2011). Brief report: Preliminary evaluation of the theory of mind inventory and its relationship to social skills.
Journal of Autism and Developmental Disorders, 41, 512-517.
https://doi.org/10.1007/s10803-010-1066-z
Lough, S., Kipps, M. S., Treise, C., Watson, P., Bliar, R. J., Hodges, R. (2006). Social reasoning, emotion and empathy in front temporal dementia.
Neuropsychologial, 44, 950-58.
https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2005.08.009
Maggi, S., Irwin, L. G., Siddiqi, A., Poureslami, I., Hertzman, E. & Hertzman, C. (2005). Knowledge network for early childhood development: International perspective on early child development. Geneva:WHO.
Makvandi, S., & Zamani, M. (2010). The survey of quality of life and its dimensions in Islamic Azad University Ahvaz branch students in 2010. Genta Schaefer, 4(5), 191-200.
Maleki, M., Chehrzad, M. M., Kazemnezhad Leyli, E., Mardani, A., & Vaismoradi, M. (2019). Social skills in preschool children from teachers’ perspectives. Children, 6(5), 64-75. [In Perssian]
Mary, A., Slama, H., Mousty, P., Massat, I., Capiau, T., Drabs, V., Peigneux, P. (2016). Executive and attentional contributions to Theory of Mind defiit in attention defiit/hyperactivity disorder (ADHD) Child.
Neuropsychol, 22(3), 345-365.
https://doi.org/10.1080/09297049.2015.1012491
Mehrinejad, S A., & Davodabadi, Z. (2011). A comparative study of frontal lobe functional planning in aggressive delinquent teenagers, aggressive non-delinquent teenagers and normal teenagers. Journal of Behavioral Sciences, 5(1), 69-74. [In Perssian]
Meil, W. M., Puskar, A. H. (2011). Empathy and executive function in college students. Neuroscience Meeting Planner. Washington, DC: Society for Neuroscience.
Meltzer, L. (2018). Executive function in education: From theory to practice. Guilford Publications.
Miranda, A., Presentación, M. J., Siegenthaler, R., & Jara, P. (2013). Effects of a psychosocial intervention on the executive functioning in children with ADHD.
Journal of Learning Disabilities, 46(4), 363- 376.
https://doi.org/10.1177/0022219411427349
Mohamadian, H., Akbari, H., Gilasi, H., Gharlipour, Z., Moazami, A., Aghajani, M., Monsef, A., Tahvilian, H., & Azar Abdar, A. (2014). Validation of Pediatric Quality of Life Questionnaire (PedsQL) in Kashan city. J. Ilam Uni. Med. Sci, 22 (3), 10-18. [In Perssian]
Naghizadeh, SH. (2012). Comparing the level of empathy of healthy and mentally retarded children: a case study, bachelor's thesis. Payam Noor University, Saqez city. [In Perssian]
Orouji aghdam, Z., Atadokht, A., Basharpoor, S. (2020). The Effectiveness of Preschool Children.
Journal of Health Promotion managment (JHPM), 9(3), 1-9. [In Perssian]
http://jhpm.ir/article-1-1058-fa.html
Petrucci, C., Cerra, C. L., Aloisio, F., Montanari, P., & Lancia, L. (2016). Empathy in health professional students: A comparative cross-sectional study.
Nurse Education Today, 41, 1-5.
https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.03.022
Pirrasoulzadeh, M., & Dehghanizadeh, J. (2021). Predicting the quality of life through physical performance and executive functions: a study of mentally retarded people. Bimonthly journal of rehabilitation medicine, 10(4), 102-115. [In Perssian]
Poorfahimi, A., & Eshghi Abkenari, S. (2017). Examining the Relationship Between Executive Functions and Theory of Mind with Behavioral Problems in Children with Hearing Impairment. Journal of Disability Studies, 0-0. [In Perssian]
Proctor, T., Beail, N. (2007). Empathy and theory of mind in offenders with intellectual disability. J Intellect Dev Disabil, 32(2), 82-93. https://doi.org/10.1080/13668250701373331
Reb, A. M., & Cope, D. G. (2019). Quality of Life and Supportive Care Needs of Gynecologic Cancer Survivors. Western Journal of Nursing Research, 41(10), 1385–1406. https://doi.org/10.1177/0193945919846901
Sanz, J. H., Wang, J., Berl, M. M., Armour, A. C., Cheng, Y. I., & Donofrio, M. T. (2018). Executive function and psychosocial quality of life in school age children with congenital heart disease.
The Journal of pediatrics, 202, 63-69.
https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2018.07.018
Sattari, B. (2016). The test of the quality of academic life model, emotions of progress, executive functions and emotional self-regulation in students: as a combined (structural, interventional) model. Doctoral thesis in educational psychology, Shahid Beheshti University. [In Perssian]
Shaw, J. A., Bryant, L. K., Malle, B. F., Povinelli, D. J., & Pruett, J. R. (2017). communication disorder have explicit knowledge of pragmatic rules they break? A comparison of conversational pragmatic ability and metapragmatic awareness .International journal of language & communication disorders, 51(5), 508-517.
Sheykholeslami, R., & Noori, S. (2016). The Effectiveness of Theory of Mind Training on Empathy and Bullying in Children. Social psychology research, 6(24). [In Perssian]
Taghizadeh, H., Soltani, A., Manzari Tavakoli, H., & ZaynDin Meymand, Z. (2017-2018). The Role of Executive Function, Working Memory and Response Inhibition with Mental Competence Theory of Mind in Children 7 to 12 Years of Primary School, Social Cognition, 6 (2). [In Perssian]https://dorl.net/dor/20.1001.1.23223782.1396.6.2.8.7
Tavalaee, S A., Habibi, M., Asari, SH., Ghanee, M., Naderi, Z., Khateri, Sh., Anvari, S S., Amiri, M., Nouhi, S., Radfar, SH., & Ranjbar Shayan, H. (2007). Quality of life in victims of chemical weapons: 15 years after exposure. Journal of Behavioral Sciences, 1(1), 17-25. [In Perssian]
Varni, J. W., Seid, M., & Kurtin, P. S. (2001). PedsQL™ 4.0: Reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory™ Version 4.0 Generic Core Scales in healthy and patient populations.
Medical care, 39(8), 800-812.
https://doi.org/10.1097/00005650-200108000-00006
Wang, Z., Devine, R. T., Wong, K. K., & Hughes, C. (2016). Theory of mind and executive function during middle childhood across cultures.
Journal of experimental child psychology, 149, 6-22.
https://doi.org/10.1016/j.jecp.2015.09.028
WHO Quality of Life Group. (1996). WHOQOL-BREF Introduction, Adminstration and scoring, Field Trial version, World Health Organization. Geneva.
Yan, Z., Hong, S., Liu, F., & Su, Y. (2020). A metaanalysis of the relationship between empathy and executive function.
PsyCh journal, 9(1), 34-43.
https://doi.org/10.1002/pchj.311
Zelazo, P. D., Muller, U. (2002). Executive functions in typical and atypical development. InGoswami U, Editor.
Blackwell handbook of childhood cognitive development. Oxford:Blackwel, p.445-69.
https://doi.org/10.1002/9780470996652.ch20
Zinat, T. (2018). The Relationship between Executive Function and Empathy: An fMRI Investigation in Healthy Adults. Thesis. Faculty of Arts and Sciences, Department of Psychology. Georgia State University Meltzer L. Executive function in education from theory to practice. New York, The Gilford press.