احمدی، احمد، بهپژوه، احمد، شکوهییکتا، محسن، ارجمندنیا، علیاکبر و عزیزی، محمد پارسا. (1396). اثربخشـی بازیهای شنـاختی بر بهبود مهارتهای کـارکرد اجرایـی و ریاضی کودکـان پیـشدبستانی در معرض خطر برای مشکلاتریاضی. مجله مطالعات ناتوانی، (7)، 82-89.
بهاری، زهرا، کیامنش، علیرضا و عبداللهی، محمد حسین. (1399). تدوین بستۀ آموزشی ارتقای کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن در افزایش خودتنظیمی با تاکید بر نقش واسطهای بازداری. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 16(58)، 315-337.
پورحسین، رضا، حبیبی، مجتبی، عاشوری، احمد، قنبری، نیکزاد، ریاحی، یاسمن و قدرتی، سعید. (1394). میزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکـان پیـشدبستانی. مجله اصول بهداشت روانی، 17(5)، 234-239.
دلاور، علی. (1393). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
سعدیپور، اسماعیل. (1393). تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران.
کاویانپور، فرنوش، ملکپور، مختار و عابدی، احمد. (1392). اثربخشـی آموزش کـارکردهای اجرایـی (بـازداری پاسـخ) بر میزان تکانشگری کودکـان پیـشدبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد: پـژوهش موردی. مجله توانبخشی، ۱۴(۱)،۷۰-۸۰.
مشهدی، علی، حسنی، جعفر و تیموری، سعید. (1396). اعتباریابی و پایایی سنجی پرسشنامه درجهبندی رفتاری کنش وری اجرایـی پیـشدبستانی-فرم والدین. مجله روانشناسی بالینی، 1(33)، 75-83.
مقصودلو، مهدیس، نجاتی، وحید و فتحآبادی، جلیل. (1398). اثربخشـی بسته توانبخشی شنـاختی آرام بر بهبود کـارکردهایاجرایـی بر اساس ارزیابیهای رفتاری کودکـان با نشانههای نارسایی توجه بیشفعالی پیش از مدرسه. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،9(3)، 23-43.
میرمحمد صادقی، محسن، فهیمی فر، محمد جواد و آزاد منجیر، فاطمه. (1399). مرور نظاممند برنامههای موجود با هدف ارتقای سطح کارکردهای اجرایی و مهارتهای هیجانیاجتماعی کودکان پیشدبستانی. تازههای علوم شناختی، ۲۲(۴)، ۹۴-۱۱۳.
یاوریان، رؤیا و حقیقی، ماهمنیر. (1391). بررسی مشکلات تحول مهارتهای هیجانی-اجتماعی کودکان 1-6 سالشهر تهران. مطالعات علوم پزشکی، ۲۳(۶)، ۶۸۵-۶۹۱.
References
Barkley, R. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121(1), 65–94. doi: 10.1037/0033-2909.121.1.65.
Barkley, R. A. (2012). Executive functions: What they are, how they work, and why they evolved . New York: Guilford . doi:10.1016/j.ijpsycho.2019.03.015
Carlson & Wang, T. S. (2007). Inhibitory control and emotion regulation in preschool children. Cognitive Development, 22(4), 489–510. doi.org/10.1016/j.cogdev.2007.08.002
Center on the Developing Child at Harvard University. (2011). Building the brain’s “air traffic control” system: How early experiences shape the development of executive function (Working Paper No. 11). Retrieved from
http://www.developingchild.harvard.edu.
Cole,P.M.,T.A.Dennis, K.E., Smith-Simon,& L.H. Cohen. (2009). Preschoolers’ emotion regulation strategy understanding: Relations with emotion socialization and child selfregulation. Social Development. 18 (2), 324-352. doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00503.x
Dawson, P., & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents. A practical guide to assessment and intervention. New York: Guilford Press.
Diamond, A. (2006). The early development of executive functions. In E. Bialystok & F. I. M. Craik (Eds.), Lifespan cognition: Mechanisms of change (pp. 70–95). New York, NY: Oxford University Press. doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195169539.003.0006
Duncan, R. J., McClelland, M. M., & Acock, A. C. (2017). Relations between executive function, behavioral regulation, and achievement: Moderation by family income. Journal of Applied Develop-mental Psychology, 49, 21-30. doi.org/10.1016/j.appdev.2017.01.004
Ferrier, D. E., Bassett, H. H., & Denham, S. A. (2014). Relations between executive function and emotionality in preschoolers: Exploring a transitive cognitional “emotion linkage. Frontiers in Psychology, 5, 583. doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00487
Housman, D. K. (2017). The importance of emotional competence and self-regulation from birth: a case for the evidence-based emotional cognitive social early learning approach. International Journal of Child Care and Education Policy, 11(1). doi.org/10.1186/s40723-017-0038-6
Isquith, P. K., Gioia, G. A., & Espy, K. A. (2004). Executive Function in Preschool Children: Examination Through Everyday Behavior. Developmental Neuropsychology, 26(1), 403–422. doi: 10.1207/s15326942dn2601_3.
JahromiLaudan & Stifter, Cynthia A. (2008). Individual Differences in Preschoolers' Self-Regulation and Theory of Mind. Merrill-Palmer Quarterly, 54(1), 125–150. doi:10.1353/mpq.2008.0007
Liu, Q., Zhu, X., Ziegler, A., & Shi, J.(2015). The effects of inhibitory control training for preschoolers on reasoning ability and neural activity. Scientific Reports, 5(1). doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02332
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., & Howerter, A. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49–100. doi: 10.1006/cogp.1999.0734.
Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H., & Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 108, 2693–2698. doi.org/10.1073/pnas.1010076108
Pellicano, E., Kenny, L., Brede, J., Klaric, E., Lichwa, H., & McMillin, R. (2017). Executive function predicts school readiness in autistic and typical preschool children. Cognitive Development, 43, 1-13. doi.org/10.1016/j.cogdev.2017.02.003
Purpura, D. J., Schmitt, S. A., & Ganley, C. M. (2017). Foundations of mathematics and literacy: The role of executive functioning components. Journal of Experimental Child Psychology, 153, 15-34. doi.org/10.1016/j.jecp.2016.08.010
QUAN and Tingyong, F. (2020). Executive function training improves emotional competence for preschool children: The roles of inhibition control and working memory. Frontiers in psychology, 11, 347. doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00347
Riggs, N. R., Jahromi, L. B., Razza, R. P., Dillworth-Bart, J. E., & Mueller, U. (2006). Executive function and the promotion of social–emotional competence. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(4),300– 309. doi.org/10.1016/j.appdev.2006.04.002
RomeroLopez, M., Pichardo, M. C., Justicia-Arraez, A., & Cano-García, F. (2020). Effect of the EFE-P program on the improvement of executive functions in Early Childhood Education. Revista de Psicodidáctica (English Ed.). doi:10.1016/j.psicoe.2020.09.001
Rosas, R., Espinoza, V.,Porflitt, F.,& Ceric, F.(2019).Executive functions can be improved in preschoolers through systematic playing in educational settings: evidence from a longitudinal study.Frontiers in psychology,10, 2024. doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02024
Slot, P. L., Mulder, H., Verhagen, J., & Leseman, P. P. M. (2017). Preschoolers’ cognitive and emotional self-regulation in pretend play: Relations with executive functions and quality of play. Infant and Child Development, 26(6), 20-38. doi.org/10.1002/icd.2038
Traverso, L., Viterbori, P., & Usai, M. C. (2019). Effectiveness of an Executive Function Training in Italian Preschool Educational Services and Far Transfer Effects to Pre-academic Skills. Frontiers in Psychology, 10. doi:10.3389/fpsyg.2019.02053.
Zelazo, P. D., Qu, L., & Kesek, A. C. (2010). Hot executive function: Emotion and the development of cognitive control. In S. D. Calkins, & M. A. Bell (Eds.), Child development at the intersection of emotion and cognition (pp. 97-111). American Psychological Association. doi.org/10.1037/12059-006